Ograniczamy ruch ciężarówek na Olszynce, zakaz zatrzymywania przy Szkole Podstawowej nr 59

Ulice Olszynki przestaną być traktowane jako tranzyt dla pojazdów ciężarowych, skracających sobie drogę między ulicami Elbląską a Sandomierską. W newralgicznych miejscach dzielnicy staną znaki zakazu, uniemożliwiające ruch pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton. To odpowiedź na potrzeby mieszkańców, sygnalizujących problem z nadmiernym ruchem ciężarówek w tej części miasta. Zmiany w organizacji ruchu zaczną obowiązywać od 14 kwietnia. Dodatkową zmianą jest wprowadzenie zakazu zatrzymywania na ul. Modrej przy Szkole Podstawowej nr 59.
Na zdjęciu widoczne jest skrzyżowanie ul. Olszyńskiej z ul. Krótką
Skrzyżowanie ul. Olszyńskiej z ul. Krótką. Od tego miejsca obowiązywać będzie zakaz ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 8 ton
GZDiZ

Tranzytem nie przez Olszynkę

Ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych na Olszynce to realizacja postanowień uchwały podjętej przez Radę Dzielnicy. Na jej podstawie opracowany został projekt zmian w organizacji ruchu, który po konsultacjach z przedstawicielami Rady Dzielnicy zyskał jej akceptację.

Zmiany zakładają objęcie zakazem ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) przekraczającej 8 ton odcinka ul. Olszyńskiej między ulicami Krótką oraz Miedza. Dzięki temu uniemożliwiony zostanie przejazd przez dzielnicę pojazdów o większej masie. Jednocześnie nie zakłóci to ruchu pojazdów dostawczych w pozostałej części Olszynki, a także pojazdów obsługujących pobliskie gospodarstwa rolne. Ciężarówki będą mogły również bez ograniczeń dojechać do przedsiębiorstw znajdujących się na początku ul. Olszyńskiej.

Dla ułatwienia wyboru przez kierowców trasy nieobjętej zakazem na ulicach dojazdowych ustawione zostaną znaki wyprzedzające. Staną one na ul. Sandomierskiej i Mostowej dla pojazdów jadących od strony Oruni, a także na ul. Wspólnej dla ciężarówek jadących od strony ul. Elbląskiej.

Zakaz nie będzie obowiązywał dla pojazdów służb komunalnych, a także dla posiadaczy identyfikatorów wystawionych przez GZDiZ. Procedura ubiegania się o taki identyfikator znajduje się na naszej stronie internetowej.

Przypominamy jednocześnie o pozostałych ograniczeniach tonażowych obowiązujących w tej części Gdańska. Na wjeździe do dzielnicy od ul. Elbląskiej przez mostek na ul. Zawodników obowiązuje ograniczenie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, a na mostku na ul. Opłotki – do 30 ton. Zalecaną trasą tranzytową dla pojazdów ciężarowych, która omija Olszynkę są ulica Elbląska, Trasa Sucharskiego oraz Obwodnica Południowa.

Po wprowadzeniu zmian będziemy na bieżąco sprawdzać sytuację drogową i skuteczność zaprojektowanych rozwiązań. W razie potrzeb możliwe są dalsze korekty, poprawiające bezpieczeństwo ruchu mieszkańców dzielnicy.

Ograniczenia tonażowe w pozostałych dzielnicach Gdańska

Ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych nie jest w Gdańsku nowością. Od 2019 roku takie obostrzenia wprowadzone zostały w Oliwie. Pozwoliło to wyeliminować ruch ciężkich pojazdów z głównych ciągów komunikacyjnych dzielnicy – m.in. ulic Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerowej, Czyżewskiego, Opackiej i Polanki. Tam poruszać się mogą wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 8 ton. Zabytkowa część Oliwy jest dzięki temu lepiej chroniona przed negatywnym oddziaływaniem ruchu ciężarówek.

Podobne ograniczenie obowiązuje na ulicach dojazdowych do Głównego Miasta zabezpieczając przed wjazdem pojazdów o DMC powyżej 12 t, a w Strefie Ograniczonej Dostępności powyżej 3,5 t. Obszar samego Śródmieścia objęty jest ograniczeniem dla wjazdu pojazdów powyżej 27 t.

Przerwanie tranzytu pojazdów ciężarowych jadących do Tunelu pod Martwą Wisłą przez Wrzeszcz Dolny czy Zaspę i Przymorze także wymagało wprowadzenia ograniczeń tonażowych. Obowiązują one na ulicach Mickiewicza, Kościuszki i Chrobrego.

Ograniczenia tonażowe – zasady ogólne

Przy okazji wprowadzenia ograniczeń tonażowych na Olszynce przypominamy o ogólnych zasadach stosowania znaków B-5, czyli zakazu wjazdu samochodów ciężarowych. Oznacza on zakaz ruchu:

  • samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
  • ciągników samochodowych,
  • pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t
  • ciągników rolniczych,
  • pojazdów wolnobieżnych.

Określona na znaku B-5 masa 8 t, jak ma to miejsce w przypadku Olszynki, oznacza, że zakaz dotyczy pojazdu (zespołu pojazdów), którego dopuszczalna masa całkowita przekracza masę podaną na znaku albo na tabliczce.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to łączna masa pojazdu na postoju, gotowego do drogi wraz z masą ładunku deklarowaną jako dopuszczalna przez właściwe władze państwa w rejestracji pojazdu.

Zakaz zatrzymywania przy Szkole Podstawowej nr 59

Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na Olszynce wprowadzone zostanie również inna zmiana. Na ul. Modrej za przejściem dla pieszych przy budynku szkoły ustawiony zostanie znak zakazu zatrzymywania. Pozwoli to wyeliminowanie parkowania pojazdów na wąskiej ulicy, co utrudnia widoczność omijających je pozostałych samochodów. To szczególnie istotne na drodze o wzmożonym ruchu dzieci idących do szkoły.

Na zdjęciu widoczne jest przejście dla pieszych na ul. Modrej
Za przejściem dla pieszych na ul. Modrej wprowadzony zostanie zakaz zatrzymywania się
GZDiZ

Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP