W swoich działaniach na rzecz mieszkańców naszego miasta Gdański Zarząd Dróg i Zieleni kieruje się również potrzebami osób z niepełnosprawnościami. Dążymy do tego, by likwidować różnego typu bariery, utrudniające osobom niepełnosprawnym poruszanie się po Gdańsku czy korzystanie z miejskiej infrastruktury. Staramy się, by wprowadzane przez nas rozwiązania były przyjazne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich bądź niewidomych.
Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych spotkać można m.in. w powstających, czy modernizowanych elementach infrastruktury miejskiej. Zaliczyć do nich można obniżanie krawężników, czy układanie na brzegach chodników oraz przystanków tramwajowych i autobusowych tzw. płyt ostrzegawczych. To specjalne płytki, na powierzchni których znajdują się charakterystyczne wypukłości. Umożliwiają one osobie niewidomej bądź niedowidzącej zorientowanie się, że znajduje się w miejscu, gdzie może grozić jej potencjalne niebezpieczeństwo – np. przy przejściu dla pieszych lub przed wejściem na schody. Kolejnym tego typu rozwiązaniem jest stosowanie w zatokach autobusowych specjalnych krawężników typu Kassel. Ich wyoblenie umożliwia kierowcy autobusu podjechanie możliwie jak najbliżej krawędzi peronu, co ułatwia wjazd do autobusu osobie na wózku inwalidzkim.

Na gdańskich ulicach w coraz większej liczbie miejsc pojawiają się azyle. To specjalne wysepki na środku jezdni, wybudowane w celu ułatwienia bezpiecznego przekraczania ulicy. Azyl umożliwia przechodzenie przez jezdnię etapami i ułatwia także obserwowanie drogi. Dzięki azylom osoby niepełnosprawne nie muszą się spieszyć, by przejść przez ulicę w najkrótszym czasie. Mogą wykorzystać azyl, by w dogodnym dla siebie momencie przekroczyć ulicę.
Także sygnalizacja świetlna na przejściach dla pieszych w Gdańsku dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy paleniu się zielonego światła równolegle emitowany jest sygnał dźwiękowy. W ten sposób osoba niewidoma wie, czy może w bezpieczny sposób przejść przez ulicę. Sygnalizatory akustyczne ostrzegają również osoby niewidome o zbliżającym się do przejścia tramwaju. Również same przyciski na słupkach, które służą do wywołania zielonego światła dla pieszych umiejscowione są na wysokości dogodnej dla osób poruszających się na wózku.

Ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych są również windy znajdujące się m.in. na obiektach inżynierskich, będących w utrzymaniu GZDiZ. Dzięki nim osoba niepełnosprawna ruchowo nie musi pokonywać schodów by skorzystać np. z kładki dla pieszych lub przejścia podziemnego. Podobną funkcję pełnią specjalne platformy, dzięki którym osoby poruszające się na wózku inwalidzkim mogą dostać się na wybrane przystanki tramwajowe czy autobusowe.

Działania skierowane do osób niepełnosprawnych dotyczą również niepełnosprawnych kierowców. W Gdańsku powstaje coraz więcej miejsc postojowych zarezerwowanych dla osób niepełnosprawnych – zarówno w Strefie Płatnego Parkowania, jak i poza nią. Obecnie 4% wszystkich miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku to miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, przy wydawaniu opinii dotyczących powstających w Gdańsku nowych inwestycji, wskazujemy na konieczność wyznaczania tego typu miejsc parkingowych. Niepełnosprawni kierowcy, oprócz możliwości zaparkowania swojego auta na specjalnym miejscu, mogą uzyskać zwolnienie od opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania także na miejscach ogólnodostępnych. Takie zwolnienie daje karta „N+”, która jest wydawana bezpłatnie przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych nie dotyczą wyłącznie miejskiej infrastruktury, ale również znajdujących się w Gdańsku zabytków. Bazylika Mariacka, a także Żuraw i Wielka Synagoga posiadają swoje wykonane w pomniejszonej skali odpowiedniki. Makiety umożliwiają osobom niewidomym i niedowidzącym zapoznanie się z kształtem i charakterystycznymi elementami poszczególnych budowli oraz z najważniejszymi informacjami sporządzonymi w alfabecie Braille’a.