Opiniowanie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu
Procedura zatwierdzenia projektu organizacji ruchu krok po kroku: |
|
---|---|
1. Złóż dwa egzemplarze kompletnego projektu organizacji ruchu drogowego wraz z pismem przewodnim u Zarządzającego Ruchem – Urząd Miejski w Gdańsku – Biuro Zarządzania Rychem Drogowym (preferowane). Adres: Urząd Miejski w Gdańsku, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk 2. Projekt trafi:
W celu omówienia dokumentacji i uzyskania niezbędnych opinii z Zarządcą Drogi, Policją, ale także z Zarządem Transportu Miejskiego i Strażą Miejską w Gdańsku. Nie jest konieczne składanie projektu organizacji ruchu do Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku w celu uzyskania opinii. Opinia taka jest wydawana w ramach prac komisji.
3. W przypadku uwag do dokumentacji nastąpi kontakt pracownika merytorycznego z ramienia Urzędu Miejskiego w Gdańsku. 4. Informację, czy dokumentacja jest gotowa do odbioru, można uzyskać:
5. Zatwierdzone projekty organizacji ruchu można odebrać osobiście w u pracownika prowadzącego daną sprawę (lokalizacja: ul. Wyspiańskiego 9a, 80-432 Gdańsk). W przypadku nie odebrania dokumentacji zostanie ona przesłana pocztą. |
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni realizuje zadania z zakresu zarządzania ruchem, które wynikają z decyzji Zarządzającego Ruchem tj. Biura Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku, w granicach administracyjnych Miasta Gdańska (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych). GZDiZ jest również podmiotem zarządzającym drogami wewnętrznymi, stanowiącymi własność Gminy Miasta Gdańska, przekazanymi w trwały zarząd.
I. Procedura zatwierdzenia projektów organizacji ruchu
Dokumentację należy składać w dwóch egzemplarzach:
- Pocztą na adres: Urząd Miejski w Gdańsku, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk
- Bezpośrednio: Urząd Miejski w Gdańsku, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, projekt organizacji ruchu drogowego powinien zawierać:
1. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2. plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 (w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2000 lub szkic bez skali) zawierający:
a. lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
b. parametry geometrii drogi;
3. program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi – w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
4. zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji – w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne mające wpływ na ruch drogowy;
5. opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym – opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
6. przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu – w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
7. nazwisko i podpis projektanta.
Dodatkowo do projektu należy dołączyć:
1. W przypadku stałej organizacji ruchu:
- kopię uzgodnienia projektu budowlanego branży drogowej,
- projekt organizacji ruchu w formie pliku w formacie .pdf (plik należy przesłać drogą elektroniczną na adres pracownika merytorycznego po uzyskaniu informacji o zatwierdzeniu projektu),
2. W przypadku tymczasowej organizacji ruchu:
- aktualne uzgodnienie i decyzję na lokalizację infrastruktury, której projekt dotyczy lub pozwolenie na budowę,
- wzór zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu
Opłaty
Za zatwierdzenie projektu organizacji ruchu nie są pobierane opłaty, z wyjątkiem wydania duplikatu zatwierdzonego projektu - zgodnie z tabelą opłat w zakładce OPŁATY
Dodatkowe informacje
Pytania merytoryczne dotyczące projektów organizacji ruchu należy kierować na adres mailowy bzrd@gdansk.gda.pl
Projekty organizacji ruchu należy składać wyłącznie w wersji papierowej. Informujemy, że dokumentacje złożone przez system ePuap lub e-mail nie są rozpatrywane i wnioskodawca zobowiązany będzie do dostarczenia projektów w wersji papierowej.
Projekty organizacji ruchu należy sporządzać w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Projekty organizacji ruchu powinny być zgodne ze Szczegółowymi Standardami Dostępności dla Kształtowania Przestrzeni i Budynków w Mieście Gdańsku, stanowiącymi Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 1746/21 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 9 listopada 2021 r.
Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu. Zawiadomienie o wprowadzeniu organizacji ruchu należy przesłać na adres:
- Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu Miejskiego w Gdańsku e-mail: bzrd-zawiadomienia@gdansk.gda.pl
- Gdański Zarząd Dróg i Zieleni e-mail: gzdiz-zawiadomienia@gdansk.gda.pl
- Komenda Miejska Policji w Gdańsku e-mail: wrd.gdansk@gd.policja.gov.pl
- Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku e-mail: kwp.gdansk@gd.policja.gov.pl
- Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku e-mail: ztm@gdansk.gda.pl (w przypadku adnotacji na projekcie o konieczności poinformowania ZTM – 10 dni przed wprowadzeniem zmiany w organizacji ruchu).
II. Awaryjna zmiana organizacji ruchu
Informujemy, że w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych, właściwe służby mogą wprowadzić zmiany organizacji ruchu i niezwłocznie powiadamiają nw. jednostki:
- Zarząd Drogi - gzdiz-awarie@gdansk.gda.pl
- Zarządzającego Ruchem - bzrd-zawiadomienia@gdansk.gda.pl
- Komenda Miejska Policji w Gdańsku - wrd.gdansk@gd.policja.gov.pl
- Zarząd Transportu Miejskiego – Centrala Ruchu - cr@gdansk.gda.pl
Zgłoszenie powinno być wypełnione na druku zgłoszenia awaryjnego zajęcia pasa drogowego oraz zawierać uproszczony projekt organizacji ruchu, składający się z:
- Opisu technicznego zawierającego charakterystykę drogi;
- Plan sytuacyjny (dopuszcza się szkic) z wdrożonym oznakowaniem tymczasowym lub powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dodatkowe informacje
Awaryjne zmiany w organizacji ruchu mogą być wprowadzane wyłącznie w przypadku określonym w obowiązujących przepisach. Zaplanowane prace remontowe nie mogą zostać uznane za awarie.
Przykładowe schematy czasowej organizacji ruchu dla robót szybko postępujących
Podstawa prawna
Akty prawne regulujące zatwierdzanie projektów organizacji ruchu:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 784 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470.).