UWAGA! Wybrana publikacja jest archiwalna.
Data wygaśnięcia 06.11.2022 - 07:00.

Przebudowa Mostu Stągiewnego [AKTUALIZACJA 26.09]

AKTUALIZACJA - 26.09

W związku z zakończeniem realizacji i udostepnieniem do ruchu pieszego mostu Stągiewnego, w dniach 26.09 - 30.09 planowany jest demontaż kładki tymczasowej znajdującej się w miejscu mostu Rogoźników przy ul. Szopy. Demontaż kładki tymczasowej może trwać do około tygodnia. Od tego czasu ruch pieszy będzie odbywał się przez most Stągiewny. Ruch kołowy na moście Stągiewnym zostanie umożliwiony od 01.10.2022 r.

AKTUALIZACJA - 14.09

Trwają końcowe testy automatyki na Moście Stągiewnym. Ze względów bezpieczeństwa inwestor zdecydował o zamknięciu obiekt dla ruchu pieszego w godzinach porannych. Utrudnienia potrwają codziennie od 13 do 23 września.

W czasie trwania testów czynne będzie przejście po kładce tymczasowej. Partner Prywatny po zakończeniu testów przystąpi do demontażu kładki tymczasowej na ruinach mostu Rogoźników. Od początku października planowane jest udostępnienie Mostu Stągiewnego dla ruchu kołowego i uruchomienie zwodzenia mostu, które będzie się odbywało „na żądanie” jednostek pływających.


 
AKTUALIZACJA - 25.08
 
Od 30 sierpnia do 19 września potrwają próby zwodzenia Mostu Stągiewnego. Na czas prób most będzie niedostępny dla ruchu. Piesi będą mogli skorzystać z tymczasowej kładki przez Motławę na Moście Rogoźników. 
 
AKTUALIZACJA - 05 lipca

We wtorek, 5 lipca, po raz pierwszy mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z przejścia Mostem Stągiewnym po prowadzonych pracach związanych z modernizacją i przekształceniem go w most zwodzony.

Oficjalne otwarcie zmodernizowanej przeprawy, połączone ze zwodzeniem mostu nastąpi na początku sierpnia 2022 roku, co oznacza oddanie mostu do użytku zgodnie z zaplanowanym terminem. Od początku lipca most będzie udostępniany pieszym z uwagi na sezon turystyczny. Nadal jednak będą trwały prace związane z realizacją zadania. Próby technologiczne - ze względu na Jarmark św. Dominika - będą rozplanowane w taki sposób, by nie kolidowały z tym wydarzeniem. Kładka tymczasowa zostanie zdemontowana dopiero po zakończeniu imprezy jarmarkowej.

W 2015 r. miasto zawarło z konsorcjum Granaria umowę partnerstwa publiczno-prywatnego pn. „Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”. Inwestycja zakłada kompleksowe zagospodarowanie Wyspy Spichrzów oraz realizację szeregu celów publicznych, w tym przebudowę Mostu Stągiewnego na most zwodzony. Przygotowania do modernizacji Mostu Stągiewnego rozpoczęły się wiosną 2021 roku, kiedy przeniesiono wiele instalacji (gazową, c.o., teletechniczną i inne) pod wodę. Wcześniej były poprowadzone pod stałym przęsłem mostu. Most zamknięto w październiku 2021, wtedy też uruchomiono tymczasową kładkę dla pieszych na przyczółkach nieodbudowanego po wojnie Mostu Rogoźników.

Równolegle ze zwodzoną przeprawą powstaje nowa marina na 60 miejsc.


AKTUALIZACJA - 10 marca
 
W związku z realizacją przedsięwzięcia partnerstwa publiczno-prywatnego, rozpoczyna się kolejny etap prac nad przebudową Mostu Stągiewnego na zwodzony w Gdańsku. 

Zakres prac w najbliższym etapie obejmuje montaż przęseł mostu Stągiewnego. W związku tym, od dnia 13.03.2022 roku nastąpi całkowite zamknięcie skrzyżowania ulic Długie Ogrody, Szafarnia, Szopy. Objazd do ul. Szafarnia odbywać się będzie ul. św. Barbary, zaś do ul. Szopy objazd będzie się odbywał ul. Łąkową. Ruch pieszy w obrębie skrzyżowania zostanie utrzymany, zapewnione będą bezpieczne obejścia.

Zakończenie realizacji prac związanych z przebudową mostu Stągiewnego planowane jest do 31.07.2022 roku.


AKTUALIZACJA - 30 września

Trwa realizacja kolejnego z celów Partnerstwa Publiczno – Prywatnego w Śródmieściu – zwodzonego Mostu Stągiewnego. Od poniedziałku, 4 października obecny most zostanie zamknięty. Dla pieszych i rowerzystów przygotowano tymczasową kładkę.

W ramach umowy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym polegającej na „Zagospodarowaniu północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”, Granaria Development Gdańsk Sp. z o.o. realizuje inwestycję przebudowy Mostu Stągiewnego na zwodzony. W związku z koniecznym zamknięciem Mostu Stągiewnego od 4 października 2021, powstaje tymczasowa kładka dla pieszych na istniejących przyczółkach i filarach mostu Rogoźników przy ulicy Szopy, która ma za zadanie umożliwić pieszym przejście z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej). Kładka złożona jest z systemowych elementów rusztowaniowych z możliwością otwierania nad Kanałem Motławy w celu uzyskania żeglowności toru wodnego dla wykonawcy mariny – firmy Hydrobudowa.

Parametry kładki dla pieszych i rowerzystów:

- wysokość nad wodą min. 4,0 m

- całkowita długość konstrukcji 42,0 m

- szerokość ciągu komunikacyjnego 2,07 m

- wysokość elementów głównych dźwigarów 2,50 m

Tymczasowa organizacja ruchu polega również na zamknięciu skrzyżowania ulic Szopy/Szafarni/Długie Ogrody. Dostęp dla ruchu samochodowego do Wyspy Spichrzów będzie odbywać się poprzez ulicę Chmielną. Taka organizacja ruchu potrwa do czerwca 2022. Na ten termin zaplanowane jest oddanie do użytku nowego Mostu Stągiewnego realizowanego przez firmę VISTAL.

Most zwodzony, nowa marina

W ramach realizacji projektu PPP, Granaria zobowiązana jest do realizacji celu publicznego, jakim jest przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony oraz rozbudowa mariny, co pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości Nowej Motławy.  Przyczyni się to również do wzrostu atrakcyjność turystycznej wschodniego brzegu Wyspy Spichrzów. Dzięki zwodzonemu mostowi marina będzie mogła obsłużyć większą ilość turystów przypływających do Gdańska swoimi jednostkami, tym samym niezagospodarowane dotychczas tereny nabrzeża staną się bardziej atrakcyjne dla pieszych i będą stanowić urozmaicenie dla ścisłego centrum Gdańska.
Z wstępnych ustaleń most Stągiewny ma być otwierany na żądanie bosmanatu mariny. Obecnie nie jest zakładany regularny cykl otwierania obiektu.  Marina usytuowana będzie na rzece Nowa Motława na odcinku pomiędzy mostem Stągiewnym a Podwalem Przedmiejskim. Lewy brzeg rzeki stanowi południowo – wschodni brzeg Wyspy Spichrzów, a prawy graniczy z terenem pasa drogowego ul. Szopy w Gdańsku. Po obu stronach rzeki Nowa Motława planowane jest wybudowanie pływających pomostów przycumowanych do brzegu. Łączna długość pomostów to około 396 m umożliwią cumowanie od 40 do 60 jednostek w zależności od ich długości. Zakończenie realizacji mariny oraz mostu Stągiewnego planowane jest w IV kwartale 2022 r.


AKTUALIZACJA - 27 maja

W czwartek 27 maja wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w związku z prowadzoną przebudową Mostu Stągiewnego.

Zmiany dotyczyć będą zarówno samego mostu, jak i sąsiadującego z nim skrzyżowania ulic Długie Ogrody – Szopy – Szafarnia. Prace realizowane będą etapami

Od 27 maja w etapie I prac zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Szafarnia przylegający do Mostu Stągiewnego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami Św. Barbary oraz Angielska Grobla. Ponadto jezdnia Mostu Stągiewnego zostanie zawężona, a ruch pieszych będzie odbywać się po jednej stronie mostu.

W II etapie robót od 7 lipca odcinek ul. Szafarnia przy Moście Stągiewnym zostanie otwarty dla ruchu, jednak jezdnia będzie w tym miejscu zawężona. Ciąg pieszy przeniesiony zostanie na drugą stronę mostu.

Planowane zakończenie obu etapów prac to 24 lipca.

W październiku realizowany będzie kolejny etap przebudowy Mostu Stągiewnego, polegający na demontażu istniejącego obiektu i wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych.


9 lutego
 
Od piątku 12 lutego na ul. Motławskiej obowiązywać będzie zmieniona organizacja ruchu. Jej wprowadzenie ma związek z początkiem prac przy budowie mariny, która powstanie po południowej stronie Mostu Stągiewnego.
 
W związku z rozpoczęciem prac budowlanych zmieni się organizacja ruchu na ul. Motławskiej. Między ulicami Stągiewną i Spichrzową obowiązywać będzie ruch dwukierunkowy. Obowiązywać tam będzie również zakaz zatrzymywania się i postoju. Natomiast teren po wschodniej stronie ul. Motławskiej oraz na południe od ul. Spichrzowej (w stronę ul. Pszennej) zostanie wygrodzony i przeznaczony na plac budowy. Z tego względu zlikwidowane zostaną znajdujące się tam miejsca postojowe.Taka organizacja ruchu na ul. Motławskiej obowiązywać będzie do końca czerwca 2022 roku.
 
Budowa nowej mariny to część inwestycji miasta Gdańska oraz firmy Granaria w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów. Oprócz powstania nowej mariny w ramach umowy przebudowany ma zostać również Most Stągiewny, który stanie się obiektem zwodzonym.
 
Organizacja ruchu na ul. Motławskiej
Organizacja ruchu na ul. Motławskiej
google maps