Złoto i dwa srebra. Obalamy mity - ograniczanie prędkości nie jest generatorem korków w mieście

Niewielka liczba kolizji, dynamika i płynność jazdy po mieście, infrastruktura dla samochodów elektrycznych, abonamenty i ulgi parkingowe. To niektóre z wymagań, jakie należało spełnić aby zdobyć tytuł miasta przyjaznego kierowcom.
Zdjęcie przedstawia samochody na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej widziane z lotu ptaka.
Działania na rzecz zrównoważonego transportu w mieście nie muszą oznaczać pogorszenia sytuacji dla kierowców
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

W tegorocznej edycji Rankingu miast przyjaznych kierowcom serwisu Oponeo, w kategorii miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców bezapelacyjnie zwyciężył Gdańsk, wyprzedzając Łódź i Warszawę.

Drugie miejsce Gdańsk zdobył w kategorii najmniejszej liczby kolizji odnotowanych w 2021 roku. Srebro przypadło także w kategorii najlepszej infrastruktury ładowania aut elektrycznych. Lepszą infrastrukturą może pochwalić się jedynie Warszawa.

Obalony został tym samym mit, jakoby ograniczenie prędkości przyczyniało się do korkowania miejskich arterii.

- Okazuje się, że działania na rzecz zrównoważonego transportu w mieście nie muszą wcale oznaczać pogorszenia sytuacji dla kierowców – mówi Tomasz Wawrzonek, Z-ca Dyrektora ds. Zarządzania. - W mojej ocenie prezentowany ranking pokazuje, że szereg mitów jakie krążą w przestrzeni publicznej nie ma przełożenia na rzeczywistość. Jako przykład niech służy zestawienie miast, w których poruszamy się najszybciej. Przypomnę, że wprowadzanie stref TEMPO 30 czy działania takie jak ograniczenie prędkości na alejach Zwycięstwa i Grunwaldzkiej odbierane było przez wiele osób jako „najskuteczniejszy” sposób na generowanie korków. Jak się okazuje, gdańskie „centrum” jest na drugim miejscu jeżeli chodzi o prędkości.

Jak dodaje Tomasz Wawrzonek, uwagę zwraca najniższa wśród wszystkich dużych miast różnica pomiędzy prędkościami „w centrum” i „poza centrum”.

- Sądzę, że jest to m.in. efekt przyjętej polityki hierarchizowania sieci drogowej. Nie w takim podziale jak zaproponowali autorzy zestawienia, ale tak jak my to widzimy: ulice lokalne, na których ruchowi samochodowemu towarzyszy intensywny ruch niechronionych jego uczestników (30 km/h), drogi dzielnicowe, zbiorcze (50 km/h), drogi tranzytowe (70 km/h i więcej). Co ważniejsze widać, że takie podejście w polityce miasta przekłada się na liczbę zdarzeń drogowych. Bardzo się cieszę, że Gdańsk jest tak wysoko w kategorii związanej z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Więcej informacji na temat Rankingu miast przyjaznych kierowcom: https://www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP