Sterowanie Ruchem
Od początku 2022 roku w ramach intensywnych prac projektowych inżynierowie ruchu przygotowali ponad 25 korekt programów sygnalizacji. Polegały one na modyfikacji parametrów sterowania, ale również na poważniejszych zmianach, np. tworzeniu kompleksowych algorytmów. Ich głównym zadaniem jest obsługa ruchu zarówno na poszczególnych skrzyżowaniach, jak i ciągach komunikacyjnych w sposób jak najbardziej efektywny.
Główne założenia, jakie towarzyszyły inżynierom podczas prac projektowych to nadawanie priorytetów komunikacji zbiorowej oraz poprawa obsługi grup pieszo – rowerowych przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu drogowego. Każda ze zmian była w pierwszej kolejności weryfikowana w środowisku mikrosymulacyjnym, a następnie na stanowisku testowym, które znajduje się w sali operatorskiej systemu Tristar. Dopiero po pozytywnych testach wgrywana jest na sterowniki sygnalizacji.
Umożliwienie jednoetapowego przejścia przez skrzyżowanie przy Złotej Karczmie, kilkukrotne skrócenie czasu oczekiwania na sygnał zielony na przejściach dla pieszych przy Parku Oliwskim oraz w dzielnicy Piecki - Migowo w okolicy ulicy Myśliwskiej. Nadanie priorytetów dla grup tramwajowych na skrzyżowaniach w Nowym Porcie, całkowita zmiana algorytmu sterowania na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej – Śnieżna pozytywnie wpływająca na ruch pojazdów indywidualnych i ciężarowych, udrożnienie tarczy ronda przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą, która przed zmianami sukcesywnie blokowała się tamując ruch na wiele minut. To tylko nieliczne przykłady rezultatów pracy programowej, jaką wykonał zespół Działu Sterowania Ruchem.
Zmiany w programach sygnalizacji są również wprowadzane w ramach ścisłej współpracy oraz na wniosek Pełnomocników Prezydenta m.in. do spraw pieszych i rowerzystów oraz Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), który przede wszystkim kładzie nacisk na przyspieszenie komunikacji zbiorowej. Pod uwagę w kontekście działania sygnalizacji brano także pod uwagę zgłoszenia mieszkańców przyjmowane w ramach Gdańskiego Centrum Kontaktu (GCK), które w porozumieniu z Działem Inżynierii Ruchu są omawiane i docelowo wdrażane. Oprócz prac programowych do zarządzania ruchem wykorzystywano także tablice oraz znaki zmiennej treści między innymi informując kierowców o występujących zatorach, wydarzeniach lub planowanych pracach drogowych mających wpływ na ruch. Przykładem może być nadawanie informacji o parkingu Park & Ride przy AmberExpo specjalnie utworzonym do obsługi Jarmarku Św. Dominika lub wyświetlane informacje na temat remontu w rejonie skrzyżowanie Nowe Ogrody – 3 Maja.
Rozbudowa systemu Tristar
Przez ostatni rok do systemu zostały dołączone cztery skrzyżowania: Wały Jagiellońskie/Bogusławskiego (nowe naziemne przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej), al. Zwycięstwa (nowe przejście naziemna przy GUMedzie), al. Jana Pawła II/Burzyńskiego i Słowackiego/Satelitarna.
Oznacza to, że podgląd pracy takiego obiektu może odbywać się zdalnie z Centrum Zarządzania Ruchem, co niezwykle ułatwia kontrolę oraz wprowadzanie bieżących zmian w programach mających na celu poprawę warunków ruchu. Z każdym nowym skrzyżowaniem rozrasta się również system monitoringu, który stanowi nieocenione źródło informacji zarówno dla inżynierów ruchu oraz służb mundurowych. Oprócz skrzyżowań do systemu dołączono także 4 parkingi nadmorskie wraz z systemem parkingowym, a także dodano jedną tablicę zmiennej treści znajdującą się w okolicach Węzła Toruńskiego. W przyszłym roku oprócz kolejnych kilkunastu planowanych do włączenia w Tristar skrzyżowań, m.in. w rejonie ulic Kartuskiej i Nowatorów, na ul. Jana z Kolna oraz przy ul. Nowej Warszawskiej, w systemie pojawią się także tablice informacji przystankowej.
Prace informatyczne
Prowadzone prace informatyczne to zadania, które na co dzień nie są odczuwalne przez mieszkańców. Zespół informatyków czuwa nad tym, aby wszystkie urządzenia wchodzące w skład Systemu Tristar pracowały w sposób właściwy. Konfigurują oni także urządzenia wykorzystywane w nowych lokalizacjach, we współpracy z innymi działami tworzą plany rozbudowy sieci światłowodowych oraz są w bieżącym kontakcie z firmą utrzymaniową w razie wystąpienia nagłych usterek czy awarii. W 2022 roku została również pomyślnie przeprowadzona wymiana sprzętu w serwerowni, co w sposób pozytywny wpłynęło na pracę systemu oraz zminimalizowało zużycie energii poprzez zastosowanie bardziej energooszczędnych rozwiązań.
Zadania dodatkowe
Oprócz zadań realizowanych w ramach podstawowych kompetencji, pracownicy Działu Sterowania Ruchem brali również udział w konferencjach tematycznych zarówno, jako słuchacze, jak i prelegenci. Nierzadko udzielali się także w komisjach bezpieczeństwa przedstawiając swoje propozycje rozwiązań drogowych. Warto dodać, że system Tristar jest także nieocenionym źródłem danych m.in. dla studentów, którzy niejednokrotnie zwracali się z prośbą o udostępnienie pomiarów ruchu na potrzeby prac dyplomowych.
W przyszłym roku Dział Sterowania Ruchem planuje wprowadzać dalsze korekty w działaniu programów sygnalizacji z uwzględnieniem, jak największej liczby interesariuszy, mając za cel dalszą optymalizację warunków poruszania się po ulicach Gdańska.