Most Siennicki musi zostać całkowicie zamknięty. Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że jego stan się pogarsza. Przyczółki mostu zaczynają się przesuwać, co grozi osunięciem konstrukcji. Dla bezpieczeństwa mieszkańców, zwłaszcza z dzielnic Przeróbka i Stogi, podjęto decyzję o zamknięciu mostu do czasu jego przebudowy.
- Od 2019 roku, wspólnie z naukowcami i specjalistami z Politechniki Gdańskiej, bardzo regularnie monitorujemy stan mostu. W ostatnim czasie otrzymaliśmy informacje, że stan mostu niestety się pogarsza - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Mowa tu nie o samych przęsłach mostu, tylko o przyczółkach. Osuwanie następuje w tempie dużo szybszym, niż miało to miejsce dotychczas. Przez ostatnie 20 lat most przesunął się około 4 do 5 cm, natomiast w ostatnich tygodniach to przesuwanie następowało dużo szybciej. W ostatnim miesiącu było to 0,5 cm. Dlatego w trosce o bezpieczeństwo mieszkanek i mieszkańców Gdańska musimy zamknąć Most Siennicki. Będzie to całkowite zamknięcie dla ruchu pieszego, rowerowego komunikacji publicznej oraz komunikacji samochodowej.
Objazd dla samochodów
Wprowadzenie zakazu ruchu na Moście Siennickim oznacza konieczność zastosowania zmienionej organizacji ruchu. Kierowcy korzystać będą w tym czasie z objazdów ulicami Głęboką, Elbląską, Trasą Sucharskiego, mostem wantowym oraz Lenartowicza. Dla celów obsługi transportowej gdańskiego portu zalecanym objazdem będzie wykorzystanie Trasy Sucharskiego oraz tunelu pod Martwą Wisłą.
- Zamknięcie Mostu Siennickiego będzie wymagać zmiany organizacji ruchu. Rozpoczęcie nastąpi w piątek ok. godziny 22.00. Podróżujący samochodami będą poruszać się mostem wantowym lub tunelem pod Martwą Wisłą - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa.
Komunikacja miejska
Od piątku, 10 stycznia, od godziny 20.00 na Przeróbkę i Stogi dotrzemy wyłącznie autobusami.
Ostatnim przystankiem dla tramwajów jadących ze Śródmieścia Gdańska (w kierunku Przeróbki i Stogów) będzie przystanek Głęboka. Powstanie tu nowy przejazd na torowisku, umożliwiający zawracanie tramwajów.
Ze względu na konieczność zamontowania na torowisku tzw. rozjazdu nakładkowego, na całym odcinku od Węzła Unii Europejskiej do Stogów Plaży, ruch tramwajowy zostanie wstrzymany. Na trasie Śródmieście SKM – Przeróbka – Stogi – Stogi Plaża kursować będą autobusy linii zastępczej T8. Dla linii T8 oraz 106, 111 i 138 od godz. 20.00 do ostatnich wieczornych kursów obowiązywać będą przystanki tymczasowe Głęboka 92 i 93 przy ul. Siennickiej. Natomiast przystanki Głęboka 01 i 02 będą nieczynne. Autobusy linii T8, 106, 111 i 138 do ostatnich kursów w piątek, 10 stycznia jeździć będą przez Most Siennicki.
Komunikacja na Stogi
Od soboty, 11 stycznia przystanek Głęboka będzie punktem przesiadkowym między tramwajami linii 8 i 9, a autobusami linii T8. Uruchomiony zostanie przystanek tymczasowy Głęboka 90 dla pasażerów wysiadających i wsiadających za skrzyżowaniem z ul. Głęboką. Z przyczyn technicznych przystanki w stałej lokalizacji: Głęboka 01 i 02 będą nieczynne. Przystankiem końcowo-początkowym dla linii T8 będzie przystanek tymczasowy Głęboka 91 (tuż za skrzyżowaniem z ul. Siennicką).
Zastępcza linia autobusowa będzie funkcjonować z częstotliwością co 5-10 minut na trasie Głęboka – Elbląska – Trasa Sucharskiego (most wantowy) – Wosia Budzysza – Stryjewskiego – Nowotna – Stogi – (wybranymi kursami: Stogi Plaża) – Nowotna – Stryjewskiego – Wosia Budzysza – Trasa Sucharskiego (most wantowy) – Elbląska – Siennicka – Głęboka.
Na trasie linii będą obowiązywać tylko wybrane przystanki.
Linie 8 i 9
Będą funkcjonować na zmienionych trasach, odpowiednio z Jelitkowa i ze Strzyży tylko do przystanku Głęboka.
Komunikacja na Przeróbkę
Od soboty, 11 stycznia punktami przesiadkowym na Przeróbkę będą przystanki Akademia Muzyczna i ul. Chłodna. Mieszkańcy Przeróbki będą mogli dotrzeć do domów autobusami linii 106, 111 i 138, które będą kursować ze średnią częstotliwością w godzinach szczytu co 10 minut, poza szczytem co 20. Liczba kursów na liniach autobusowych zostanie zwiększona z 75 na 108, czyli realnie dajemy o 33 kursy więcej.
- Mieszkańcy dzielnicy Przeróbka będą mogli korzystać z dotychczasowych linii 106, 111 i 138, których częstotliwość zostanie zwiększona. Autobusy będą kursować co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza nim. W sumie z 75 kursów na dobę ta liczba zwiększy się do 108 na dobę - powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - W okolicach przystanku Akademia Muzyczna dla linii 138 i Chłodna dla pozostałych linii będzie możliwość przesiadki. Mieszkańcy Przeróbki dzięki wzmocnieniu linii autobusowych będą mieli zapewnioną komunikację co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem. Jeżeli chodzi o linię nocną N8, pojedzie ona zmienioną trasą - mostem wantowym.
Linie autobusowe 106 i 111 zatrzymując się przy ul. Chłodnej, pojadą przez Długie Ogrody w ul. Elbląska, mostem wantowym w ul. Lenartowicza i do ul. Siennickiej. Przystanki Elbląska 05 i Głęboka nie będą przez te linie obsługiwane. Linia autobusowa 138 zatrzyma się na przystanku Akademia Muzyczna, skąd pojedzie przez ul. Elbląską, mostem wantowym w ul. Lenartowicza do ul. Siennickiej. Mieszkańcy teraz mają do dyspozycji autobusy i dwie linie tramwajowe, ale największe zapotrzebowanie na tramwaje linii 8 i 9 notujemy na odcinku Dworzec Główny – Głęboka i w tej relacji dotychczasowa częstotliwość zostaje utrzymana.
Gruntowna przebudowa Mostu Siennickiego
Obecnie DRMG pozyskuje uzgodnienia dla dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy Mostu Siennickiego, umożliwiające rozpoczęcie robót. Ogłoszenie przetargu na realizację robót planowane jest wiosną br. Jeśli procedura przetargowa przebiegać będzie bez zakłóceń, to rozpoczęcie robót przewidywane jest na lipiec 2025 r. Szacujemy, że budowa potrwa niecałe 2 lata, gdyż termin uzależniony jest m.in. od warunków pogodowych. Dążymy do tego, by inwestycja zakończyła się w połowie 2027 r.
- Zamknięcie mostu na czas remontu było planowane od samego początku. Wynika to z technologii prac, jakie będą tam wykonywane. Niestety, degradacja przyczółków przyspiesza a most osiada pod własnym ciężarem, dlatego musieliśmy przyspieszyć jego zamknięcie - mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Od początku oznaczało to jednak całkowite zamknięcie mostu. Zakładamy, że na wiosnę zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót, który przystąpi do pracy w wakacje. W sierpniu ubiegłego roku obecny wykonawca spotkał się z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, czego wynikiem jest uzgodniony kierunek projektowania.
Głównymi elementami mostu, które wymagają przebudowy są tzw. przyczółki, czyli łączenia mostu z lądem po obu stronach obiektu. Zostaną one rozebrane, grunt pod nimi zostanie wzmocniony palami o długości ponad 20 metrów. Na miejscu starych przyczółków zostaną wykonane nowe. W ramach zadania przebudowane zostanie torowisko i pojawi się nowa nawierzchni jezdni i chodników. W zakresie inwestycji nie ujęto przebudowy filarów mostu stojących w wodzie, gdyż są one w dobrym stanie.
Przebudowa infrastruktury
Aby utrzymać dostawy ciepła dla dzielnic Przeróbka i Stogi, na czas prac modernizacyjnych ciepłociąg GPEC powinien zostać przeniesiony. Oznacza to wprowadzenie dwóch przerw w dostawie ciepła i ciepłej wody. Każda na okres ok. 24 h, w odstępie czasu do 3 tygodni. Pierwsza przerwa nastąpi w tygodniu pomiędzy 13–17 stycznia, a jej dokładny termin zależny od warunków pogodowych. Druga przerwa nastąpi po ok 2–3 tygodniach od pierwszej przerwy.
Dostawa zimnej wody i odbiór ścieków nie są zagrożone. Na Stogi i Przeróbkę prowadzi kilka wodociągów, które będą stale pracowały.
Dojazd służb ratunkowych
- Jesteśmy w kontakcie ze wszystkimi służbami. Zarówno karetki pogotowia, straż pożarna, policja oraz wszystkie inne służby mają opracowane trasy dojazdu. Zamknięcie mostu nie spowoduje większych zakłóceń w dotarciu służb do miejsce tego wymagających - dodał Borawski.
Miasto, w ścisłej współpracy ze służbami ratunkowymi oraz policją, podjęło działania mające na celu zapewnienie sprawnego dojazdu do dzielnic Przeróbka i Stogi w trakcie trwania przebudowy Mostu Siennickiego. Priorytetem jest bezpieczeństwo mieszkańców oraz utrzymanie ciągłości funkcjonowania służb. Patrząc na miejsce stacjonowania naszego najbliższego Zespołu Ratownictwa Medycznego, stacjonującego w JRG 2 PSP, przy ul. Siennickiej, czas dojazdu w rejon bloków w dzielnicy Przeróbka wydłuży się o około 6 -8 min, przy obecnym natężeniu ruchu. Bardzo podobnie sytuacja klaruje się, jeśli chodzi o potencjonalny czas dojazdu w rejon zamieszkania dzielnicy Stogi (wydłużenie czasu o około 6-8 min).
Monitoring
W rejonie ul. Głębokiej zostanie zamontowany system monitoringu, który zapewni podgląd na przystanki komunikacji miejskiej oraz okolice Mostu Siennickiego. Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i pasażerów oraz umożliwienie lepszej koordynacji ruchu w rejonie prowadzonej przebudowy. Monitoring będzie również wspierał pracę służb odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo w tym obszarze.
Historia Mostu Siennickiego
Most wybudowano jeszcze przed I wojną światową, w 1912 roku. Nazywał się Breitenbach-Brücke, na cześć Paula von Breitenbacha, pruskiego ministra kolei, transportu i robót publicznych, który pochodził z Gdańska. Most miał pierwotnie zwodzoną część środkową i zadaszone budyneczki operatorów, na szczytach podpór. W chwili otwarcia, był to największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim.
Dzisiaj, żeby zobaczyć oryginalne pozostałości tamtej konstrukcji, trzeba zejść na nabrzeże Martwej Wisły. Z jednej strony na mostowym filarze widać rzeźbiony w kamieniu zabytkowy herb Gdańska. Z drugiej - orła, stylizowany herb Cesarstwa Niemieckiego, który w latach powojennych całkiem gładko upodobnił się do godła PRL, gdy skuto tarczę na jego piersi.
Na początku 1945 roku most miał strategiczne znaczenie dla oddziałów niemieckiej armii, broniących Gdańska. Pod naporem wojsk sowieckich, hitlerowcy wycofali się na wyspę Stogi, by tam doczekać ewakuacji drogą morską. Wysadzenie mostu było konieczne dla spowolnienia ofensywy Sowietów. Eksplozja zerwała ruchome przęsło i spowodowała poważne uszkodzenia.
W 1947 roku został odbudowany jako most stały, bez ruchomych przęseł i bez domków operatorów.
Kolejne lata przynosiły przebudowy i wzmocnienia konstrukcji. Tak było w roku 1949, 1954, 1964 i 1975. Intensywny ruch ciężarówek podczas budowy Portu Północnego sprawił, że w 1973 roku most zaczął się osuwać. Wprowadzono zakaz wjazdu samochodów z dużym ładunkiem - w 1974 r. dla ciężarówek wybudowano tymczasowy most pontonowy między ul. Zimną na Stogach a ul. Tarcice, po drugiej stronie Martwej Wisły. Problemy z mostem w czasach PRL powracały i trzeba było go ponownie zamykać, budując tymczasowe przeprawy w formie mostu wojskowego, położonego równolegle do mostu Siennickiego.
W końcówce lat 80. most Siennicki został częściowo rozebrany i zmodernizowany, położono na nim potężne stalowe przęsła, zbudowane w gdańskich stoczniach.
- Historia mostu jest bardzo długa, bo ponad stuletnia. Most Siennicki został otwarty w 1912 roku. Od tego czasu nasze miasto wielokrotnie było świadkiem działań wojennych, kilkakrotnie próbowano wysadzać most, co bardzo mocno osłabiło jego konstrukcję - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Przyczółki, na których posadowiony jest most, pochodzą właśnie z 1912 roku, czyli mają 113 lat. Niedawno zostały wpisane przez wojewódzkiego konserwatora do rejestru zabytków. Most w dzisiejszym kształcie został oddany do użytku pod koniec lat osiemdziesiątych. W 2015 roku wykonywaliśmy remont infrastruktury tramwajowej w ramach projektu unijnego.
W związku z przebudową linii tramwajowej na ulicach Siennickiej i Lenartowicza, obiekt był zamknięty od czerwca 2014 roku dla ruchu tramwajowego (do grudnia 2014) i samochodowego (do września 2015). Podczas prac wzmocniono konstrukcję mostu i wymieniono nawierzchnię.
Szczegóły dotyczące komunikacji miejskiej
Linie 106 i 111
- W kierunku Westerplatte/Górek Zachodnich
Od przystanku Długie Ogrody 02 do przystanku Bajki 01 autobusy pojadą trasą objazdową ulicami: Elbląską – Sucharskiego (mostem wantowym) – Lenartowicza – Siennicką.
- W kierunku Muzeum II Wojny Światowej/Placu Solidarności
Od przystanku Przeróbka 01 do przystanku Brama Żuławska 05 autobusy pojadą trasą objazdową ulicami: Przetoczną – Siennicką – Lenartowicza – Trasą Sucharskiego (mostem wantowym) – Elbląską.
Linia 138
- W kierunku Westerplatte
Od przystanku Akademia Muzyczna 04 do przystanku Siennicka 01 autobusy pojadą trasą objazdową ulicami: Elbląską - Sucharskiego (mostem wantowym) - Lenartowicza - Siennicką.
- W kierunku Placu Solidarności:
Od przystanku Siennicka 02 do przystanku Brama Żuławska 05 autobusy pojadą objazdem ulicami: Siennicką – Lenartowicza – Trasą Sucharskiego (mostem wantowym) – Elbląską.
Z myślą o rowerzystach na linię 138 skierowany zostanie autobus do przewozu większej liczby rowerów.
Linia N8
- W kierunku Górek Zachodnich
Od przystanku Akademia Muzyczna (n/ż) 04 do przystanku Przeróbka (n/ż) 02 autobusy pojadą trasą objazdową ulicami: Elbląską – Sucharskiego (przez most wantowy) – Wosia Budzysza – Lenartowicza.
- W kierunku Dworca Głównego
Od przystanku Przeróbka (n/ż) 01 autobusy pojadą objazdem ulicami: Lenartowicza – Wosia Budzysza - Trasą Sucharskiego (mostem wantowym) - Elbląską.
Zmiany na linii nocnej będą obowiązywać już od nocy z 10 na 11 stycznia 2025 r.
Najważniejsze informacje dotyczące zamknięcia Mostu Siennickiego