Postępowanie, regulujące możliwości umieszczania nośników w pasach drogowych, to kolejny etap porządkowania przestrzeni publicznej zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Dzięki niej z ulic Gdańska zniknęły tysiące reklam, chaotycznie postawionych w miejskiej przestrzeni. Na ich miejsce, tam gdzie jest to dozwolone, będą mogły stanąć nośniki o formie i wymiarach zgodnych z Uchwałą. Przypominamy bowiem, że UKG nie zakazuje całkowicie sytuowania reklam, a jedynie określa zasady ich stawiania.
Po przeprowadzonej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni analizie określono ile i w jakich miejscach bilbordy mogą stanąć. Poszczególne lokalizacje zebrane zostały w 14 pakietów. 10 pakietów zawierało po 6 lokalizacji, natomiast 4 pakiety obejmowały 1 lokalizację.
Zainteresowanie umieszczeniem nośników wyraziło 5 podmiotów (AMS, Outdoor Trójmiasto, Synergic, OMP, Jaworscy Nieruchomości), które przesłały łącznie 62 oferty zakupu pakietów (od 3 do 5 dla każdego pakietu).
Ponieważ na każdy z pakietów wpłynęła więcej niż jedna oferta, do wyboru firmy, która będzie mogła umieścić nośnik reklamowy w danej lokalizacji, konieczne było przeprowadzenie licytacji. Jej przedmiotem była cena za 1 metr kwadratowy powierzchni reklamowej. Zwycięzcą został ten podmiot, który zaproponował najwyższą stawkę.
Wylicytowane stawki za poszczególne pakiety:
- Pakiet 1 – AMS – 4 zł
- Pakiet 2 – AMS – 4,50 zł
- Pakiet 3 – OMP – 4 zł
- Pakiet 4 – AMS – 4 zł
- Pakiet 5 – Outdoor Trójmiasto – 4 zł
- Pakiet 6 – Synergic – 4 zł
- Pakiet 7 – AMS – 4 zł
- Pakiet 8 – Jaworscy Nieruchomości – 4 zł
- Pakiet 9 – AMS – 4 zł
- Pakiet 10 – Synergic – 4 zł
- Pakiet 11 – OMP – 4 zł
- Pakiet 12 – AMS – 3,60 zł
- Pakiet 13 – AMS – 4,60 zł
- Pakiet 14 – Synergic – 3,60 zł
Biorąc pod uwagę wylicytowane stawki, kwoty za umieszczenie nośników reklamowych w lokalizacjach ze wszystkich 14 pakietów za jeden dzień wyniosą 6100 zł, czyli 2,2 mln zł rocznie. Wpływy te przeznaczone zostaną na pielęgnację zieleni i nowe nasadzenia w pasach drogowych.
Oprócz wniesienia opłaty za możliwość ustawienia bilbordów firmy zobowiązane są do posadzenia i pielęgnowania przez okres 3 lat drzew. W sumie w pasach drogowych posadzonych ma zostać 170 drzew.
Po opublikowaniu oficjalnych wyników przedsiębiorcy mają teraz 30 dni na podpisanie umowy, a następnie, po uzyskaniu stosownych pozwoleń na budowę, będą mogli przystąpić do prac związanych z montażem bilbordów. Umowy z poszczególnymi podmiotami podpisane zostaną na 10 lat.