Ekran dotykowy zamiast klawiatury
Nowy typ parkometrów, z których będą korzystać kierowcy, różni się nieco od dotychczasowych. Nowe urządzenia, wyposażone będą w ekran dotykowy (obecnie użytkowane parkometry mają klawiaturę alfanumeryczną). Dzięki większemu i czytelniejszemu wyświetlaczowi zakup biletu parkingowego powinien być dla kierowcy szybszy i łatwiejszy.
Podobnie jak obecnie funkcjonujące parkometry nowe będą również posiadały panel solarny. Zasilane będą energią słoneczną, co pozwoli na ich ekologiczne działanie. Tak jak do tej pory za postój będzie można zapłacić w parkometrze gotówką (tylko monetami), zbliżeniowo kartą płatniczą oraz BLIK-iem. Przypominamy jednocześnie, że płacąc za postój w SPP i ŚSPP należy wpisać w parkometrze numer rejestracyjny pojazdu. Biletu parkingowego nie trzeba zostawiać za szybą auta, warto zachować go jednak jako dowód wniesienia opłaty.
Testy na Targu Węglowym
- Przed docelowym montażem i uruchomieniem nowych urządzeń, jeden z parkometrów poddany zostanie testom, potwierdzającym jego funkcjonalność, prawidłowe działanie i bezawaryjność – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Sprawdzimy jak nowy parkometr będzie spełniał swoje zadanie podczas codziennego użytkowania. W ramach prób testowe urządzenie stanie na Targu Węglowym w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Kierowcy będą mogli w nim płacić za postój, na takiej samej zasadzie jak w dotychczasowych urządzeniach – dodaje Piotr Kryszewski.
Dotychczasowe parkometry w nowych sektorach
Nowe 120 parkometrów ustawionych zostanie w trzech sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Urządzenia trafią do sektorów Długie Ogrody, Główne Miasto i Stare Miasto. Działające tam obecnie parkometry zostaną zdemontowane i przeniesione do nowych sektorów, gdzie póki co postój jest darmowy. Mowa o sektorach: Stare Przedmieście (oznaczenie sektora ASP), Dolne Miasto (ADM), Wrzeszcz Dolny (AWD).
Pobór opłat zwiększy rotację na miejscach postojowych
Trzy nowe sektory Strefy Płatnego Parkowania są ujęte w Uchwale Rady Miasta Gdańska, regulującej funkcjonowanie obszaru płatnego parkowania w mieście. Na wniosek mieszkańców rozpoczniemy tam pobór opłat. Zwiększy to rotację parkujących pojazdów oraz zwiększy dostępność miejsc postojowych dla aut mieszkańców Wrzeszcza Dolnego, Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta.
- Wprowadzenie opłat w tych rejonach miasta to odpowiedź na zgłoszenia gdańszczan – wyjaśnia Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. – Dzięki temu zwiększy się dostępność miejsc parkingowych dla mieszkańców Starego Przedmieścia, Dolnego Miasta i Dolnego Wrzeszcza. To najskuteczniejsze narzędzie wpływające na zachowania kierowców. Chcemy, by osoby przyjeżdżające do tych dzielnic z innych części Gdańska w większym wymiarze decydowały się na inny sposób komunikacji niż auto. A jeśli już, to by parkowały możliwie krótko. Wzorem innych sektorów, także w tych mieszkańcy czy osoby prowadzące tutaj działalność gospodarczą będą mogły uzyskać karty opłat zryczałtowanych – dodaje.
O tym, jak poprawiła się dostępność miejsc postojowych świadczą przeprowadzone w ubiegłym roku badania zajętości miejsc postojowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. W porównaniu z okresem sprzed jej wprowadzenia odnotowany spadek wykorzystania miejsc. O ile odsetek zajętości miejsc parkingowych w centrum Gdańska sprzed ŚSPP w każdym z dni tygodnia wynosił od 90 do 94%, o tyle po wprowadzeniu strefy śródmiejskiej wynosi on 68% w dni powszednie, 79% w soboty i 74% w niedziele. Dodatkowo zaobserwowaliśmy wzrost udziału parkowania krótkoterminowego (do 30 minut) i istotny spadek długoterminowych postojów (od 2 do 8 godzin).