Utrzymanie obiektów inżynierskich [PODSUMOWANIE 2022 ROKU]

Obiekty inżynierskie to niezwykle ważna część infrastruktury komunikacyjnej Gdańska. Pozwalają na bezpieczne i komfortowe pokonanie naturalnych przeszkód, takich jak rzeki czy potoki. Umożliwiają też sprawny przejazd pojazdów czy ruch pieszych bez konieczności zatrzymywania się. Dlatego w podsumowaniu naszych działań za 2022 roku sprawy dotyczące mostów, wiaduktów, estakad czy tuneli zajmują poczesne miejsce.
Remont wiaduktu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i al. Sikorskiego to jedna z najważniejszych prac w obszarze utrzymania obiektów inżynierskich w 2022 roku.
Remont wiaduktu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i al. Sikorskiego to jedna z najważniejszych prac w obszarze utrzymania obiektów inżynierskich w 2022 roku.
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Aby zobrazować skalę zadań, z jakimi na co dzień do czynienia mają nasi „mostowcy” wystarczy przytoczyć liczby. W utrzymaniu Gdańskie Zarządu Dróg i Zieleni znajduje się 657 obiektów inżynierskich, czyli mostów, kładek, wiaduktów, estakad oraz kładek dla pieszych. W tej liczbie mieszczą się również podziemne przejścia, tunele, przepusty, wszelkiego rodzaju konstrukcje i mury oporowe. Do tego dochodzą także ekrany akustyczne, a nie wolno zapominać o obiektach zwodzonych, takich jak np. kładka na Ołowiankę czy most w Sobieszewie i o podwodnej przeprawie – tunelu pod Martwą Wisłą. By każdy z nich był bezpieczny i znajdował się odpowiednim stanie technicznym nasi inspektorzy przeprowadzają cykliczne kontrole i przeglądy każdego z nich. Nie inaczej było w 2022 roku.

Remonty i naprawy

Spośród wszystkich prac przeprowadzonych na naszych obiektach inżynierskich w ubiegłym roku na plan pierwszy wysuwa się kompleksowy remont wiaduktu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i al. Sikorskiego od strony centrum. Wymieniliśmy tam nawierzchnię, dylatacje, bariery, naprawiliśmy i zakonserwowaliśmy łożyska, wykonaliśmy nowe powłoki antykorozyjne osłon przeciwporażeniowych oraz zabezpieczyliśmy konstrukcje betonowe obiektu, jak i skarpy, na których jest posadowiony.

Przeprowadzony latem i jesienią remont, wraz ze zrealizowanymi w poprzednich latach pracami na drugim wiadukcie (w przeciwnym kierunku) i kładkach dla pieszych zakończył remont całego węzła komunikacyjnego łączącego dzielnicę Chełm z centrum miasta.

Dużo wysiłku poświęciliśmy również wiaduktowi nad torami kolejowymi w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych przy Galerii Bałtyckiej. Na obiekcie prowadzącym w stronę Zaspy wykonaliśmy nowe zabezpieczenie antykorozyjne przęseł kratownicowych, naprawiliśmy również osłony przeciwporażeniowe. 

Wartym odnotowania był również remont nawierzchni oraz izolacji na mostach nad Motławą w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie – zarówno w stronę centrum Gdańska, jak i w kierunku Stogów. Sporym wyzwaniem była dla nas konieczność odtworzenia barier ochronnych na łącznicy wiaduktu w ciągu Trasy Sucharskiego nad ul. Elbląską po tragicznym wypadku, do jakiego doszło w październiku. Ze względu na charakter trasy tranzytowej i natężenie ruchu musieliśmy działać szybko, by zminimalizować uciążliwości dla kierowców.

Mniejsze, ale równie ważne prace

Oprócz działań na obiektach inżynierskich o pokaźnych gabarytach, pracowaliśmy również na tych mniejszych. I tak zakonserwowaliśmy balustrady na drewnianych kładkach w Parku Oliwskim, przeprowadziliśmy serwis ruchomych schodów w przejściu podziemnym pod ul. 3 Maja, czy wykonaliśmy ochronną okleinę na ekranach akustycznych wzdłuż al. Adamowicza, która chroni ptaki przed zderzeniem z ekranem. Ponadto wymieniliśmy na nowe konstrukcję oraz zadaszenia pochylni przejścia podziemnego pod Podwalem Przedmiejskim na wysokości ul. Łąkowej.

Ponadto nasza praca to również ciągły monitoring stanu technicznego obiektów i regularne działania utrzymaniowe. 

Tunel pod Martwą Wisłą, kładka na Ołowiankę, most zwodzony w Sobieszewie, most zwodzony w Przegalinie

Wśród znajdujących się w utrzymaniu GZDiZ obiektów inżynierskich nie sposób pominąć naszych „flagowych” konstrukcji jakimi są Tunel pod Martwą Wisłą, kładka na Ołowiankę oraz most zwodzony w Sobieszewie. We wszystkich trzech obiektach prowadzimy codzienne działania, które monitorują ich stan oraz funkcjonowanie. Dzięki przeprowadzanym pracom serwisowym i konserwacyjnym korzystanie z tych obiektów odbywa się w sposób bezpieczny, a pojawiające się w wyniku procesów eksploatacyjnych awarie i usterki mają minimalny wpływ na ich normalne funkcjonowanie. Nie obywa się jednak bez zdarzeń losowych, do których najczęściej dochodzi w Tunelu pod Martwą Wisłą, którym każdej doby w 2022 roku przejechało ok. 29 tys. pojazdów. Nasi operatorzy zarejestrowali w 2022 roku 302 zdarzenia, które bezpośrednio wpływały na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wśród nich najczęściej pojawiały się zatrzymanie pojazdu spowodowane awarią bądź brakiem paliwa lub wjazd do Tunelu rowerzysty oraz wejście pieszego. W ciągu roku odnotowaliśmy również 4 kolizje drogowe w Tunelu i jeden wypadek w którym ucierpiała jedna osoba. W ciągu roku prowadziliśmy również prace konserwacyjne i serwisowe, które wymagały krótkotrwałego zawężenia jezdni w tunelu. Te czynności wykonywane były w godzinach nocnych, by zminimalizować związane z nimi utrudnienia w ruchu.

Poważniejszych incydentów nie zarejestrowaliśmy ani na kładce na Ołowiankę, ani na Moście w Sobieszewie, które są naszymi dwoma najchętniej uczęszczanymi obiektami zwodzonymi w Gdańsku. W ciągu roku kładka na Ołowiankę była zwodzona 4107 razy i przepłynęło pod nią 17122 różnego typu jednostek. Z kolei most w Sobieszewie wykonał 880 zwodzenia w ciągu roku i przepłynęło pod nim 1396 jednostek. Dla części mniejszych jednostek, takich jak łodzie czy kajaki nie było potrzeby wykonywania zwodzeń. 

Trzecim zwodzonym obiektem, znajdującym się w utrzymaniu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni jest most w Przegalinie na wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej. Most stanowi przeprawę nad śluzą wybudowaną pod koniec XIX wieku w związku z przekopem Wisły i stworzeniem nowego ujścia rzeki, co znacznie zmniejszyło zagrożenie powodziowe dla miasta. Śluza umożliwia żeglugę między przekopem Wisły, a Martwą Wisłą.

Most zwodzony w Przegalinie to nowa konstrukcja, która w 2012 roku zastąpiła dotychczasowy obiekt. Ma 50 metrów długości i 11 metrów szerokości. Zwodzony jest dla jednostek pływających, których wysokość masztu przekracza 8 metrów.

W 2022 roku most w Przegalinie zwodzony był 420 razy i przepłynęły pod nim w sumie 482 jednostki.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP