Ponad 650 obiektów w utrzymaniu
Przypomnijmy, że w utrzymaniu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni znajduje się 657 obiektów inżynierskich. To fachowa nazwa, pod którą kryją się różnego rodzaju, przeznaczenia i rozmiaru mosty, wiadukty, estakady i kładki dla pieszych. Ale także tunele i przejścia podziemne, przepusty, konstrukcje oporowe, czy ekrany akustyczne. Zgodnie z przepisami każdy z obiektów przeszedł w 2021 roku kontrolę stanu technicznego, która pozwoliła dokładnie poznać ich kondycję. Ponadto, na części obiektów przeprowadziliśmy prace remontowe i naprawcze – niektórym wystarczyła niewielka konserwacja, w innych przypadkach prace objęły znacznie szerszy zakres.
Remonty i naprawy wiaduktów, kładek i mostów
W 2021 roku w centrum naszej uwagi znalazła się kładka dla pieszych oraz wiadukt drogowy, znajdujący się w ciągu al. Sikorskiego na Chełmie. Wykonaliśmy tam gruntowny remont tych obiektów, który – w dużym skrócie – polegał na wymianie nawierzchni, dylatacji, balustrad oraz renowacji łożysk. Ponadto wszystkie konstrukcje betonowe kładki i wiaduktu zostały zabezpieczone powierzchniowo, a osłony przeciwpożarowe otrzymały nowe powłoki antykorozyjne. Realizacja tego zadania wymagała od nas dużego nakładu pracy, a od kierowców i pieszych nieco wyrozumiałości, bowiem na czas remontu obiekt musiał zostać wyłączony z ruchu.
Rok 2021 przyniósł również zakończenie zadania rozpoczętego jeszcze w 2020 roku. Mowa o pracach na estakadzie drogowo-tramwajowej w ciągu ul. Rakoczego. Tam zmierzyliśmy się z wymagającym zadaniem, jakim była wymiana 44 łożysk, naprawa korpusów przyczółków oraz wymiana dylatacji. Istniejące dylatacje modułowe zastąpione zostały nowoczesnymi dylatacjami palczastymi, dzięki czemu zwiększyliśmy szczelność całego obiektu, co będzie miało wpływ na jego trwałość w kolejnych latach eksploatacji.
W 2021 roku nie działaliśmy wyłącznie na mostach i estakadach. Zeszliśmy również do podziemi, a konkretnie do podziemnych przejść dla pieszych. W trzech tunelach pod al. Rzeczypospolitej (na wysokości ul. Startowej, Żwirki i Wigury oraz Hynka) wykonaliśmy remont murów okalających wejścia i naprawiliśmy nawierzchnię schodów. Nowe schody pojawiły się również w przejściu podziemnym pod ul. Chłopską w sąsiedztwie Zielonego Rynku. Z kolei w tunelu pod al. Zwycięstwa na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego ułożyliśmy nową posadzkę i wymieniliśmy odwodnienia liniowe.
Na tym nie koniec. W 2021 roku rozpoczęliśmy prace na Moście Dolnomiejskim w ciągu Podwala Przedmiejskiego, gdzie naprawiamy płytę ustroju nośnego, układamy nową izolację i nawierzchnię bitumiczną. Z kolei pod koniec 2021 roku przeprowadziliśmy skomplikowaną operację wymiany dylatacji i korekty ustawienia łożysk wiaduktu nad ul. Kontenerową, która wymagała uniesienia całego przęsła obiektu.
Zabezpieczenia antykorozyjne
Tak jak w latach poprzednich, tak i w tym roku na wybranych obiektach wykonaliśmy nowe zabezpieczenia antykorozyjne balustrad, m.in. na Błędniku, na wiaduktach nad al. Armii Krajowej czy nad torami kolejowymi w ciągu ul. Elbląskiej. Ponadto naprawiliśmy mur oporowy wzdłuż Traktu Św. Wojciecha na wysokości ul. Nowiny oraz wymieniliśmy ekrany akustyczne na ul. Słowackiego w rejonie skrzyżowania z ul. Harfową.
Tunel pod Martwą Wisłą i obiekty zwodzone
W naszym podsumowaniu zaglądamy także do Tunelu pod Martwą Wisłą, który w 2021 roku obchodził swoje 5. urodziny. Tam w ciągu roku wykonywaliśmy bieżące prace serwisowe i konserwacyjne oraz gościliśmy ekipy strażaków, policjantów i ratowników medycznych, którzy przeprowadzili tam szeroko zakrojone ćwiczenia. W Tunelu w minionym roku odnotowaliśmy wzrost liczby przejeżdżających pojazdów – w ciągu doby przejeżdżało nim średnio 32 tysiące samochodów. Na szczęście przy tak dużym natężeniu ruchu w Tunelu doszło do tylko 5 kolizji drogowych, w których nikt nie ucierpiał. Inne zdarzenia, jakich byliśmy świadkami (było ich w sumie 251) to zatrzymania pojazdów z powodu awarii lub braku paliwa. Warto odnotować, że Tunel pod Martwą Wisłą był w wakacje miejscem planu filmowego nowego serialu produkcji HBO pt. Trauma.
Warto również wspomnieć o znajdujących się w utrzymaniu GZDiZ obiektach zwodzonych, a konkretnie kładce na Ołowiankę i moście w Sobieszewie. W ciągu roku kładkę zwodziliśmy 3204 razy. Przepłynęło pod nią 14402 jednostki. Z kolei most w Sobieszewie wykonał 713 zwodzeń w ciągu roku i przepłynęło pod nim 1297 jednostek.