Bieżąca naprawa nawierzchni dróg oraz chodników, a także utwardzanie nawierzchni gruntowych to główne zadania, jakie GZDiZ realizuje w ramach obowiązków kryjących się pod pojęciem „utrzymania dróg”. Należy do nich również odnawianie oznakowania poziomego, czyli odmalowywanie na jezdni pasów, linii krawędziowych, strzałek kierunkowych czy pasów na przejściach dla pieszych. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie i komforcie w poruszaniu się pieszych oraz kierowców, które stanowią dla nas priorytet w przeprowadzaniu poszczególnych prac.
Remonty jezdni o nawierzchni bitumicznej
W 2020 roku przeprowadziliśmy remonty nawierzchni bitumicznej o łącznej powierzchni 35 753 m2, czyli o 15 tys. m2 więcej niż w roku ubiegłym. Wśród wymieniać można wymianę nawierzchni na fragmencie ul. Myśliwskiej przy skrzyżowaniu z ul. Bulońską i al. Pawła Adamowicza. W ciągu roku naprawiona została także nawierzchnia na ul. Świbnieńskiej czy na ul. Lubowidzkiej. W ramach naszych działań poprawiliśmy również stan nawierzchni ul. Kolejowej, stanowiącej dojście do Parku Steffensów. Warto także wspomnieć o remoncie nawierzchni parkingu przy ul. Chełmońskiego, a także wykonanej we wrześniu wymianie nawierzchni na tramwajowych przystankach wiedeńskich na ul. Lenartowicza. Nawierzchnia kamienna została tam zastąpiona nawierzchnią bitumiczną. Szeroko zakrojonym działaniem były roboty na ul. Niedziałkowskiego, gdzie w ramach remontu ulicy powstało rondo, wyniesione przejście dla pieszych i zatoka parkingowa.
Budowa i remonty chodników
Z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie pieszych remontujemy istniejące oraz układamy nowe chodniki. Wśród wielu prac, jakie wykonaliśmy w tym zakresie w 2020 roku warto wspomnieć o nowym chodniku na ulicach Boguckiego, Kutnowskiej, Lubowidzkiej, Osiedle, Rzeźnickiej, Kielnieńskiej, Niedziałkowskiej, Oriona, Wielkopolskiej, Wołkowyskiej oraz Lecha. Ważną realizacją z punktu bezpieczeństwa pieszych była budowa chodnika przy skrzyżowaniu ulic Sobieskiego – Smoluchowskiego – Nowa Medyków. Dodatkowo ustawione tam zostały bariery, które zapobiegają przed parkowaniem pojazdów na chodniku. W bliskim sąsiedztwie tej lokalizacji, konkretnie na ul. Cygańska Góra, wybudowaliśmy także nowe perony przystankowe dla autobusów wraz z chodnikiem. Nowy przystanek autobusowy, wyposażony w wiatę, powstał także na ul. Wyspiańskiego, a przy przystanku przy ul. Niepołomickiej ułożony został nowy chodnik do ul. Przebiśniegowej. W sumie w 2020 roku naprawiliśmy i ułożyliśmy chodniki o łącznej powierzchni 19 757 m2. W ubiegłym roku było to ok. 6 tys. m2
Wśród prac, wykonanych w 2020 roku poprawiających bezpieczeństwo pieszych, przede wszystkim najmłodszych uczestników ruchu drogowego należy wymienić budowę wyniesionych przejść dla pieszych, które powstały na skrzyżowaniu ul. Gołębiej i Pestalozziego, na skrzyżowaniu ul. Piekarniczej i Lema, a także na ul. Kępnej.
Nawierzchnie gruntowe
Z myślą o komforcie poruszających się pieszych oraz kierowców poprawiamy warunki ruchu drogowego poprzez utwardzanie dróg o nawierzchni gruntowej płytami IOMB. To rozwiązanie stosujemy w tych lokalizacjach, gdzie ze względu na brak kanalizacji deszczowej niemożliwe jest ułożenie nawierzchni asfaltowej. Łącznie utwardzonych zostało 30 442 m2 nawierzchni gruntowych w 28 lokalizacjach na terenie Gdańska. To wzrost o ok. 4 tys. m2 w porównaniu z 2019 rokiem. Warto tutaj wspomnieć o ul. Zagony, gdzie do utwardzenia nawierzchni wykorzystaliśmy tzw. płyty rowerowe pozbawione otworów w strefie środkowej, co ułatwia jazdę po nich jednośladem. Stan dróg gruntowych poprawiany jest również w inny sposób – poprzez ich wyrównanie, profilowanie i zagęszczanie. Takie zabiegi w ciągu całego 2020 roku przeprowadzone zostały na łącznej powierzchni 105 000 m2.
Oznakowanie poziomie
Coroczne odnawianie oznakowania poziomego prowadzone jest na wiosnę. Nie inaczej było w tym roku, kiedy odmalowywaliśmy różnego rodzaju linie, pasy, strzałki i przejścia dla pieszych o łącznej powierzchni 63 200 m2. Z kolei w sierpniu, przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, odmalowywaliśmy „zebry” na przejściach dla pieszych znajdujących się w pobliżu szkół czy przedszkoli. W ramach tych działań przeprowadzona została także konserwacja znaków pionowych, tzw. „Agatek”.