Utrzymanie dróg i chodników [PODSUMOWANIE 2022 ROKU]

62 tys. m2 wyremontowanych nawierzchni bitumicznych. Do tego utwardzonych blisko 21 tys. m2 nawierzchni gruntowych i naprawionych 14 tys. m2 nawierzchni brukowcowych. Ponadto 3,5 tys. m2 wyremontowanych chodników. Setki drobnych napraw miejscowych, łatania dziur i uzupełniania ubytków, składających się na codzienną naszą pracę w 2022 roku w zakresie utrzymania dróg miejskich w Gdańsku. Zapraszamy do zapoznania się z krótkim podsumowaniem naszych działań.
Remont ul. Starogardzkiej to jedno z ważniejszych zadań zrealizowanych w 2022 roku w zakresie utrzymania dróg
Remont ul. Starogardzkiej to jedno z ważniejszych zadań zrealizowanych w 2022 roku w zakresie utrzymania dróg
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Remonty nawierzchni jezdni

Nowy równy asfalt, bez dziur, ubytków i wybojów to życzenia niemal każdego kierowcy czy pasażera miejskiego autobusu. Każdego dnia staramy się spełniać te oczekiwania, remontując w większym lub mniejszym zakresie nawierzchni dróg w Gdańsku. Tak jak wspomnieliśmy w 2022 wyremontowaliśmy łącznie 62 tys. m2 nawierzchni w różnych dzielnicach naszego miasta. Naszym flagowym przedsięwzięciem był w mijającym roku przeprowadzony w wakacje gruntowny remont kilometrowego fragmentu ul. Starogardzkiej. Na odcinku między ulicami Nowiny a Pastelową usunęliśmy dotychczasową nawierzchnię, przeprowadziliśmy remont konstrukcji ulicy wraz z podbudową i ułożyliśmy nową warstwę bitumiczną. Ponadto wymieniliśmy nawierzchnię biegnącego przy ulicy chodnika, wybudowaliśmy azyl na przejściu dla pieszych, a także wymieniliśmy bariery energochłonne.

Równie poważnym zadaniem był remont nawierzchni ul. Sztutowskiej, gdzie wysłużoną nawierzchnię zastąpił nowy, równy asfalt. Ten remont docenili przede wszystkim kierowcy ciężkich pojazdów, obsługujących liczne w tym rejonie miasta zakłady – przede wszystkim rafinerię, która partycypowała finansowo w remoncie.

Warto również przypomnieć remonty o nieco mniejszej, lokalnej skali, ale nie mniej ważne pod kątem bezpieczeństwa i wygody użytkowania. Nową nawierzchnię zyskały ul. Jarowa, ul. Harfowa, a także ul. Rodakowskiego. W tej ostatniej lokalizacji wymiana nawierzchni z trylinki na asfalt, a także wymiana chodnika były realizacją zadania z Budżetu Obywatelskiego.

Rok 2022 przyniósł również zakończenie rozpoczętego w 2021 roku ważnego remontu nawierzchni Długiego Targu, gdzie na środkowym pasie popękane płyty zastąpiliśmy kostką kamienną.

Nowe nawierzchnie chodników i utwardzenie nawierzchni gruntowych. Remonty dróg rowerowych

Ważnym elementem naszych prac drogowych były w 2022 utwardzenia nawierzchni gruntowych. Dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu pieszych i kierowców drogi gruntowe utwardzaliśmy płytami yomb. Wymienić możemy tutaj chociażby ulice Westy, Barniewicką, Żurawią, Tuchomską, Leźnieńską, Radarową, Astronautów, Żaków, Charzykowską, Zbieżną, Zawilcową i Dolne Młyny.

Pamiętaliśmy również o pieszych i rowerzystach, remontując chodniki i drogi rowerowe. Spośród ważniejszych realizacji w tym obszarze na plan pierwszy wysuwa się remont chodnika po obu stronach ul. Kochanowskiego od ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki, ale również naprawy nawierzchni na ul. Podchorążych, Siennej czy Kopernika.

Z kolei fani dwóch kółek mogli ucieszyć się z przeprowadzonych prac na ulicach Pomorskiej i Witosa. W obu lokalizacjach sfatygowaną już nieco nawierzchnię dróg rowerowych zastąpiliśmy całkowicie nową nawierzchnią asfaltową, po której jazda rowerem sprawią zdecydowanie większą frajdę.

Antyzatoki i nie tylko

Oprócz remontów ulic, dróg rowerowych i chodników, zajmowaliśmy się również innymi zagadnieniami z zakresu utrzymania dróg. Do tej kategorii można zaliczyć m.in. wybudowanie dwóch pierwszych w naszym mieście antyzatok autobusowych. Powstały one na ul. Kochanowskiego oraz ul. Radarowej. Miejscowo zawęziliśmy tam obustronnie jezdnię, pozostawiają na środku jeden pas służący do jazdy w obu kierunkach, po którego bokach znajdują się przystanki autobusowe. To z jednej strony udogodnienie dla pasażerów komunikacji, z drugiej element infrastruktury drogowej uspokajający ruch, a tym samy podnoszący poziom jego bezpieczeństwa.

Na tym nasza praca się nie zakończyła. Ustawiliśmy 1000 sztuk nowych znaków pionowych, wymyliśmy ponad 300 znaków pionowych, odświeżyliśmy lub namalowaliśmy na nowo ponad 80 000 m2 oznakowania poziomego, wymieniliśmy ponad 900 metrów barier energochłonnych oraz wymieniliśmy ponad 110 tablic systemu informacji miejskiej. Wykonaliśmy przy 77 szkołach dodatkowe oznakowanie poziome w postaci piktogramów – zielono-czerwonych pasów i napisów „Szkoła” - łącznie było to ponad 150 piktogramów.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP