Naprawy nawierzchni jezdni
Spośród wszystkich przeprowadzonych przez nas w 2021 roku prac drogowych, na plan pierwszy wysuwa się remont nawierzchni al. gen. Hallera. Na jezdni w kierunku Brzeźna od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ul. Chrobrego dokonaliśmy naprawy istniejącej konstrukcji jezdni, wyregulowaliśmy studzienki, włazy oraz przykanaliki i ułożyliśmy nową nakładkę bitumiczną. Na tym nie koniec. Wraz z remontem zmieniła się tam nieco organizacja ruchu. Z myślą o bezpieczeństwie w rejonach przejść dla pieszych zawęziliśmy jezdnię do jednego pasa ruchu, a przy skrzyżowaniach z ulicami podporządkowanymi wyznaczyliśmy osobne pasy do skrętu. Z kolei przy ogródkach działkowych wyznaczyliśmy nowe miejsca postojowe. W sumie na al. Hallera wyremontowaliśmy blisko 8500 m2 nawierzchni o długości 1200 m. Tym samym zrealizowaliśmy zadanie Budżetu Obywatelskiego pod nazwą „Prosta droga do morza”.
Prace na al. Hallera prowadziliśmy wiosną i jesienią. Latem gościliśmy na ul. Marynarki Polskiej. Tam ułożyliśmy nową nawierzchnię i przebudowaliśmy miejsca postojowe na drodze wewnętrznej w rejonie skrzyżowania z ul. Zielony Trójkąt. Z kolei na odcinku od skrzyżowania z ul. Żaglową do skrzyżowania z ul. Reja dokonaliśmy naprawy nawierzchni na drodze dla rowerów.
Spośród innych przeprowadzonych przez nas prac warto wspomnieć o nowej nawierzchni bitumicznej na ul. Płońskiej na odcinku 1300 metrów, miejscowych naprawach jezdni ul. Budowlanych i Kartuskiej, czy kolejnej realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego, jakim było ułożenie nowej nawierzchni na ul. Michałowskiego. Pochwalić możemy się również efektem prac na ul. Głuchej, gdzie wysłużone „kocie łby” zastąpione zostały równiutkim asfaltem.
Nowa kostka na Długim Targu
Jesienią 2021 roku, po uzyskaniu zgody Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków rozpoczęliśmy remont nawierzchni Długiego Targu. Popękane i wysłużone płyty na odcinku od Zielonej Bramy do Fontanny Neptuna zostaną zastąpione kostką. To skandynawski i polski granit o drobnym uziarnieniu, ciepłej tonacji kolorystycznej i pastelowych odcieniach. Materiał spełnia nie tylko wymogi wizualne, ale również funkcjonalne, co potwierdziły testy próbnego pola. Uczestniczyły w nim m.in. osoby niepełnosprawne, niedowidzące, ale również rodzice z dziećmi w wózkach.
Część prac została już wykonana, a zakończenie remontu planowane jest na czerwiec 2022 roku.
Układanie chodników, utwardzanie nawierzchni gruntowych
Oprócz wymienionych wyżej prac w ciągu ubiegłego roku wykonaliśmy również kilkadziesiąt robót o nieco mniejszym kalibrze. W 18 lokalizacjach wyremontowaliśmy lub ułożyliśmy nowy chodnik, a w 19 miejscach utwardziliśmy drogę gruntową płytami IOMB lub MEBA. W tym miejscu warto wspomnieć o przeprowadzonej latem wymianie płyt drogowych na ponad 800-metrowym odcinku ul. Stężyckiej w ramach realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego. Dzięki nowym płytom możliwe było poprowadzenie tamtędy wydłużonej trasy autobusu 120 do portu lotniczego.
Oznakowanie poziome
W ramach naszych obowiązków zajmujemy się również odnawianiem oznakowania poziomego. Te działania prowadzimy głównie wiosną, kiedy odmalowujemy różnego rodzaju linie, pasy, strzałki i przejścia dla pieszych. W 2021 roku było to w sumie 110 000 m2 odmalowanej powierzchni. Z kolei pod koniec wakacji, jak co roku, dokonujemy przeglądu i uzupełnienia oznakowania pionowego i poziomego w rejonie gdańskich szkół i przedszkoli, m.in. montując znaki – „agatki”.