Uspokoimy ruch na kolejnych gdańskich ulicach. Będzie bezpieczniej

Ogłosiliśmy przetarg na dostawę i montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na kolejnych ulicach w Gdańsku. W przypadku jego pozytywnego rozstrzygnięcia nowe progi zwalniające, azyle czy słupki elastyczne pojawią się jesienią w ponad 40 nowych lokalizacjach.
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Planowany montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego to kontynuacja realizowanego już 10 lat przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni Programu uspokojenia ruchu drogowego. Jego celem jest zmniejszanie ryzyka wypadków drogowych na ulicach naszego miasta. Tylko w ubiegłym roku (we wrześniu i październiku) przeprowadziliśmy montaż progów zwalniających liniowych i wyspowych, azyli segmentowych oraz słupków elastycznych w 31 lokalizacjach Gdańska. Wśród nich warto wspomnieć o zainstalowaniu słupków na ul. Obrońców Wybrzeża czy progów zwalniających na ul. Mickiewicza. Dzięki pojawieniu się tych urządzeń ruch na tych uczęszczanych ulicach został uspokojony i tym samym stał się bezpieczniejszy, szczególnie dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów.

Jesienią 2020 roku urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego pojawią się w kolejnych miejscach – łącznie będą to 43 lokalizacje. Proces wyboru samych miejsc, a także dobór urządzeń i rozwiązań inżynierskich poprzedzony został analizą ruchu drogowego – jego natężenia oraz prędkości pojazdów. Uwzględniono ponadto uwarunkowania terenowe, czyli rodzaj i odległość od zabudowy mieszkaniowej, nawierzchnię jezdni, czy udział w ogólnym ruchu pojazdów autobusów miejskich i samochodów ciężarowych. Zasadniczy udział w typowaniu lokalizacji miały również rady poszczególnych dzielnic, które wdrożenie niektórych rozwiązań finansują ze swojego budżetu.

Wśród tegorocznych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na gdańskich ulicach warto wspomnieć o wypracowanym z Radą Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce projekcie kompleksowego uspokojenia ruchu na ul. Nowiny oraz na fragmencie ul. Raduńskiej. Istniejące na tej ulicy progi wyspowe zostaną uzupełnione o szykany zawężające przekrój jezdni oraz progi liniowe. Skorygowana także zostanie organizacja ruchu, m.in. przez wprowadzenie równorzędnych wlotów na skrzyżowaniu ul. Nowiny z ul. Kampinoską.

Istotne zmiany w organizacji ruchu zajdą także na skrzyżowaniu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego – Fiszera w Wrzeszczu. Wprowadzony zostanie tam ruch okrężny i zamontowana zostanie wyspa mini ronda. Tego typu wyspa pojawi się również na skrzyżowaniu ul. Jabłoniowa – Leszczynowa – Turzycowa, jako uzupełnienie tymczasowej organizacji ruchu. Wymusi ona na kierowcach prawidłowy sposób przejazdu przez rondo, czyli wokół wyspy, uniemożliwiając przejazd przez jej środek, co zwiększa ryzyko kolizji.

Jesienią 2020 roku urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego pojawią się na poniższych ulicach:

  1. Bohaterów Getta Warszawskiego – mini rondo
  2. Radiowa – azyl segmentowy
  3. Gęsia – azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
  4. Schuberta – progi zwalniające wyspowe
  5. Subisława – azyl segmentowy i słupki elastyczne
  6. Nadwiślańska – progi zwalniające wyspowe
  7. Turystyczna – progi zwalniające wyspowe
  8. Zwycięstwa (Trakt Konny) – separatory ruchu
  9. Zeusa – azyl segmentowy
  10. Źródlana – próg zwalniających liniowy
  11. Stężycka – progi zwalniające wyspowe i słupki elastyczne
  12. Kolorowa – progi zwalniające wyspowe
  13. Kartuska 345 – słupki elastyczne
  14. gen. Hallera (skrzyżowanie z ul. Dworską) – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  15. Maciejkowa – próg zwalniający liniowy
  16. Sympatyczna – progi zwalniające wyspowe
  17. Biała – słupki elastyczne
  18. Wajdeloty/Biała – słupki elastyczne
  19. Kartuska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
  20. Dragana na wys. przystanku – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  21. Dragana na wys. kładki – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  22. Anny Jagiellonki – progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
  23. Piotrkowska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
  24. Kochanowskiego – progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
  25. Nieborowska i Łańcucka – próg zwalniający liniowy
  26. Turystyczna (Lazurowa) – słupki elastyczne
  27. Cygańska Góra – progi zwalniające wyspowe
  28. Cygańska Góra – progi zwalniające liniowe
  29. Czajkowskiego – próg zwalniający liniowy
  30. Kurpińskiego – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  31. Myśliwska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  32. Uczniowska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  33. Telewizyjna – próg zwalniający liniowy
  34. Radiowa/Radarowa – azyl segmentowy, słupki elastyczne, przeniesienie progu wyspowego
  35. Michałowskiego – próg zwalniający liniowy
  36. Starogardzka – azyl segmentowy, słupki elastyczne
  37. Nowiny, Raduńska – progi zwalniające liniowe, azyle segmentowe wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
  38. Łucznicza – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  39. Platynowa – przeniesienie progu wyspowego
  40. Piastowska – przeniesienie progu wyspowego
  41. Liczmańskiego – słupki elastyczne
  42. Osiek – słupki elastyczne
  43. Jabłoniowa – mini rondo

Oprócz wymienionych lokalizacji azyle segmentowe zostaną wykorzystane jako uzupełnienie oznakowania w sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Część z zamówionych elementów zostanie ponadto zmagazynowana i będzie wykorzystywana do uzupełnienia lub wymiany istniejących już urządzeń.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP