Planowany montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego to kontynuacja realizowanego już 10 lat przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni Programu uspokojenia ruchu drogowego. Jego celem jest zmniejszanie ryzyka wypadków drogowych na ulicach naszego miasta. Tylko w ubiegłym roku (we wrześniu i październiku) przeprowadziliśmy montaż progów zwalniających liniowych i wyspowych, azyli segmentowych oraz słupków elastycznych w 31 lokalizacjach Gdańska. Wśród nich warto wspomnieć o zainstalowaniu słupków na ul. Obrońców Wybrzeża czy progów zwalniających na ul. Mickiewicza. Dzięki pojawieniu się tych urządzeń ruch na tych uczęszczanych ulicach został uspokojony i tym samym stał się bezpieczniejszy, szczególnie dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów.
Jesienią 2020 roku urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego pojawią się w kolejnych miejscach – łącznie będą to 43 lokalizacje. Proces wyboru samych miejsc, a także dobór urządzeń i rozwiązań inżynierskich poprzedzony został analizą ruchu drogowego – jego natężenia oraz prędkości pojazdów. Uwzględniono ponadto uwarunkowania terenowe, czyli rodzaj i odległość od zabudowy mieszkaniowej, nawierzchnię jezdni, czy udział w ogólnym ruchu pojazdów autobusów miejskich i samochodów ciężarowych. Zasadniczy udział w typowaniu lokalizacji miały również rady poszczególnych dzielnic, które wdrożenie niektórych rozwiązań finansują ze swojego budżetu.
Wśród tegorocznych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na gdańskich ulicach warto wspomnieć o wypracowanym z Radą Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce projekcie kompleksowego uspokojenia ruchu na ul. Nowiny oraz na fragmencie ul. Raduńskiej. Istniejące na tej ulicy progi wyspowe zostaną uzupełnione o szykany zawężające przekrój jezdni oraz progi liniowe. Skorygowana także zostanie organizacja ruchu, m.in. przez wprowadzenie równorzędnych wlotów na skrzyżowaniu ul. Nowiny z ul. Kampinoską.
Istotne zmiany w organizacji ruchu zajdą także na skrzyżowaniu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego – Fiszera w Wrzeszczu. Wprowadzony zostanie tam ruch okrężny i zamontowana zostanie wyspa mini ronda. Tego typu wyspa pojawi się również na skrzyżowaniu ul. Jabłoniowa – Leszczynowa – Turzycowa, jako uzupełnienie tymczasowej organizacji ruchu. Wymusi ona na kierowcach prawidłowy sposób przejazdu przez rondo, czyli wokół wyspy, uniemożliwiając przejazd przez jej środek, co zwiększa ryzyko kolizji.
Jesienią 2020 roku urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego pojawią się na poniższych ulicach:
- Bohaterów Getta Warszawskiego – mini rondo
- Radiowa – azyl segmentowy
- Gęsia – azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
- Schuberta – progi zwalniające wyspowe
- Subisława – azyl segmentowy i słupki elastyczne
- Nadwiślańska – progi zwalniające wyspowe
- Turystyczna – progi zwalniające wyspowe
- Zwycięstwa (Trakt Konny) – separatory ruchu
- Zeusa – azyl segmentowy
- Źródlana – próg zwalniających liniowy
- Stężycka – progi zwalniające wyspowe i słupki elastyczne
- Kolorowa – progi zwalniające wyspowe
- Kartuska 345 – słupki elastyczne
- gen. Hallera (skrzyżowanie z ul. Dworską) – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Maciejkowa – próg zwalniający liniowy
- Sympatyczna – progi zwalniające wyspowe
- Biała – słupki elastyczne
- Wajdeloty/Biała – słupki elastyczne
- Kartuska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
- Dragana na wys. przystanku – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Dragana na wys. kładki – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Anny Jagiellonki – progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
- Piotrkowska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
- Kochanowskiego – progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
- Nieborowska i Łańcucka – próg zwalniający liniowy
- Turystyczna (Lazurowa) – słupki elastyczne
- Cygańska Góra – progi zwalniające wyspowe
- Cygańska Góra – progi zwalniające liniowe
- Czajkowskiego – próg zwalniający liniowy
- Kurpińskiego – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Myśliwska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Uczniowska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Telewizyjna – próg zwalniający liniowy
- Radiowa/Radarowa – azyl segmentowy, słupki elastyczne, przeniesienie progu wyspowego
- Michałowskiego – próg zwalniający liniowy
- Starogardzka – azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Nowiny, Raduńska – progi zwalniające liniowe, azyle segmentowe wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
- Łucznicza – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Platynowa – przeniesienie progu wyspowego
- Piastowska – przeniesienie progu wyspowego
- Liczmańskiego – słupki elastyczne
- Osiek – słupki elastyczne
- Jabłoniowa – mini rondo
Oprócz wymienionych lokalizacji azyle segmentowe zostaną wykorzystane jako uzupełnienie oznakowania w sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Część z zamówionych elementów zostanie ponadto zmagazynowana i będzie wykorzystywana do uzupełnienia lub wymiany istniejących już urządzeń.