Testy nawierzchni poroelastycznej na gdańskich ulicach

W czwartek i piątek 3 i 4 października na ul. Galaktycznej za węzłem Owczarnia w kierunku Łodzi przeprowadzane są prace drogowe, polegające na ułożeniu na odcinku 160 metrów nowej nawierzchni drogowej. Roboty na ul. Galaktycznej to część projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej mającego na celu opracowanie innowacyjnej nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, jednocześnie zmniejszającej hałas. Na odcinku objętym pracami wprowadzony został ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
P1040456.JPG
fot. Z zasobów Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej

Projekt, w którym zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł  „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa”. Realizowany jest od maja 2018 roku i potrwa do końca kwietnia 2021 roku. 

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej – wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach. Nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20% jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych. Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon – bez konieczności ich spalania – dodaje prof. Piotr Jaskuła.

Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną. 

Wyniki badań pozwolą na zoptymalizowanie składu mieszanek i zastosowanie nowych lepiszczy z asfaltów wysokomodyfikowanych tzw. HiMA, a w dłuższej perspektywie do wprowadzenia do powszechnego użycia nowego rodzaju nawierzchni o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa i obniżonej hałaśliwości.

P1040450.JPG
fot. Z zasobów Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej

Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP