Sterowanie ruchem

Wdrażanie rozwiązań, które poprawiają warunki poruszania się po Gdańsku wszystkich uczestników ruchu drogowego – pieszych, rowerzystów, kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej – bez sprawnego działania systemu TRISTAR byłoby mocno utrudnione. Dlatego w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni nad jego funkcjonowaniem czuwa Dział Sterowania Ruchem, który w 2023 prowadził intensywne prace nad usprawnieniem ruchu w mieście.
Sterowanie ruchem
Sterowanie ruchem
Dorota Kołpak/GZDiZ

Łącznie w 2023 roku inżynierowie ruchu przygotowali 49 modyfikacji w ramach 39 korekt programów sygnalizacji świetlnej. Zdarzało się, że jedna korekta zawierała kilka usprawnień dla różnych grup użytkowników.

Korekty polegały zarówno na modyfikacjach parametrów sterowania, jak również na tworzeniu kompleksowych algorytmów uwzględniających konkretne rozwiązania z zakresu sterowania ruchem. Niejednokrotnie przygotowane rozwiązania były „szyte na miarę” dla danego skrzyżowania, aby w sposób optymalny pogodzić obsługę poszczególnych grup interesariuszy – transportu zbiorowego, pieszych oraz kierowców.

Wśród licznych usprawnień wdrożonych w 2023 roku warto wymienić modyfikację programów sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu al. Pawła Adamowicza z ul. Kartuską na Jasieniu. Dzięki zmianom nadającym priorytet tramwajom wzrosła ich prędkość przejazdu do ponad 25 km/h, co jest wynikiem przewyższającym średnią prędkość tramwajów w całym mieście. Dodatkowo zmiany w algorytmie sygnalizacji umożliwiły zredukowanie liczby zatrzymań tramwajów aż o 93%. Oba czynniki znacznie poprawiły warunki podróży tramwajem, skracając czas jego przejazdu. Podobne efekty osiągnięto również wprowadzając zmiany na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Łąkową. Po modyfikacji spadek liczby zatrzymań przed sygnalizacją świetlną w kierunku Stogów spadł o 79%.

Kolejną ważną zmianą wdrożoną przez inżynierów z Działu Sterowania Ruchem była korekta programu sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Elbląskiej i Tama Pędzichowska. W tym miejscu zadanie polegało na skróceniu czasu oczekiwania pieszego na sygnał zezwalający na przejście przez ulicę. Po wprowadzeniu korekt pieszy na przejście na drugą stronę ulicy Elbląskiej czeka średnio o 51 sekund mniej (spadek czasu oczekiwania z 72 sekund do 21 sekund). Co warte uwagi, w przypadku małego ruchu na skrzyżowaniu, piesi po zgłoszeniu żądania poprzez wciśnięcie przycisku otrzymują zielone światło właściwie natychmiast.

Dodatkowo w ramach funkcjonowania Działu Sterowania Ruchem rozpatrywano wnioski Policji o zabezpieczenie monitoringu. Ponadto w 2023 roku Centrum Sterowania Ruchem regularnie odwiedzali studenci i wykładowcy miejscowych uczelni wyższych, jak również przedstawiciele innych miast w celu m.in. omówienia działania TRISTARa. Podczas takich wizyt zespół pokazuje specyfikę systemu i możliwych do uzyskania efektów w obszarze sterowania ruchem.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP