Początek remontu zaplanowano po zakończeniu wysokiego sezonu turystycznego tj. na 15.09.2021 r., jego zakończenie zaś ma nastąpić do 20.06.2022 r. – aby zdążyć przed rozpoczęciem kolejnego sezonu. Terminy te uwzględniają przerwę związaną z warunkami zimowymi. W tym roku planujemy zrealizować min. 30% zakresu.
Prace wykonywane będą etapowo od strony Zielonej Bramy w kierunku Fontanny Neptuna i obejmą wymianę nawierzchni na 2 środkowych pasach - pomiędzy latarniami. Dołożymy starań, aby były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Ponadto roboty będą prowadzone w taki sposób, aby zachować ruch pieszy. W jednym momencie ma być remontowana nawierzchnia na 4 polach (kwadratach). Dla potrzeb organizacji budowy z eksploatacji będzie wyłączonych 10 pól (kwadratów). Wszystkie te założenia mają zminimalizować uciążliwości. Prace na poszczególnych etapach będą akceptowane przez PWKZ.
Remont nawierzchni poprzedziło ułożenie próbnego pola
W drugiej połowie kwietnia w pobliżu fontanny Neptuna ułożyliśmy próbne pole nawierzchni Długiego Targu, które było wymogiem konserwatora. Konserwator wskazał w swojej decyzji rodzaj materiału, sposób jego obróbki, wymiary i kolorystykę. Efekty zostały ocenione przez PWKZ pozytywnie. Dzięki tej decyzji możliwe było przygotowanie i ogłoszenie przetargu na wykonanie prac na całej długości Długiego Targu. Próbny fragment nawierzchni został czasowo udostępniony do użytku mieszkańcom z różnymi potrzebami: osoby niewidome, opiekunów osób na wózkach inwalidzkich i matki z dziećmi w wózkach. Wszyscy próbne pole ocenili jako funkcjonalne, a na tym zależało nam najbardziej.
Materiał został przygotowany według wskazań PWKZ
To skandynawski i polski granit o drobnym uziarnieniu, ciepłej tonacji kolorystycznej i pastelowych odcieniach. Próbne pole ułożone zostało z kostki o wymiarach 13x22 cm oraz 10 cm grubości. Jej boki są łupane zaś lico cięte i uszorstnione poprzez groszkowanie. Materiał dobrany został pod względem odporności na poślizg.
Stan obecny
Obecną nawierzchnię Długiego Targu stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są one mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dotychczasowe roboty utrzymaniowe polegały na usuwaniu pękniętych płyt i zastępowaniu ich kostką kamienną.