Przestrzeń publiczna [PODSUMOWANIE 2021 ROKU]

Obserwujemy i poruszamy się w niej codziennie, czy to na spacerze, w drodze do pracy czy sklepu, podczas podróży samochodem, rowerem, autobusem. Chcemy, by była nam przyjazna i funkcjonalna, a przy tym uporządkowana i estetyczna oraz harmonijnie współgrała z przyrodą. Taka właśnie powinna być przestrzeń publiczna. Dlatego w 2021 roku, tak jak w poprzednich latach, dbaliśmy o to, by w jak największym stopniu spełniała ona wymagania mieszkańców Gdańska.
Dzięki Uchwale Krajobrazowej Gdańska z fasad budynków znikają niezgodne z przepisami reklamy
Dzięki Uchwale Krajobrazowej Gdańska z fasad budynków znikają niezgodne z przepisami reklamy
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Ławki, stojaki rowerowe, słupki wygrodzeniowe, kosze na odpadki, a nawet szafki oświetleniowe czy hydranty. Każdy z tych elementów tzw. małej infrastruktury, musi spełnić konkretne warunki, nie tylko techniczne, ale również estetyczne, by mógł pojawić się na którejś z gdańskich ulic. Podobnie jest z ogródkami gastronomicznymi, foodtruckami i punktami handlowymi. Zanim przedsiębiorcy będą mogli ustawić je na ulicach, placach, czy przy nadmorskich deptakach potrzebne jest uzgodnienie ich lokalizacji oraz wyglądu. O sferę wizualną naszego miasta dba w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznej oraz Dział Użytkowania Przestrzeni Publicznej.

Projekty, dokumentacje, zadania, realizacje

W zakresie kształtowania przestrzeni publicznej w 2021 roku przystąpiliśmy do realizacji zadań Budżetu Obywatelskiego. Przygotowaliśmy wytyczne oraz koncepcje projektowe dla zadań „PlanTy na Podwalu” i „Zielona aleja na Wyspie Spichrzów”. Oba zadania polegają na wzbogaceniu przestrzeni na ul. Podwale Staromiejskie oraz fragmentu Podwala Przedmiejskiego w rejonie ul. Chmielnej o nowe drzewa i niską roślinność wraz z elementami małej architektury. W obu przypadkach poszukujemy wykonawców, którzy podejmą się realizacji tych zadań i mamy nadzieję, że efekty prac koncepcyjnych będziemy mogli zobaczyć w 2022 roku.

A jeśli o małej architekturze mowa, to w 2021 roku przygotowaliśmy dokumentację do kolejnego zadania Budżetu Obywatelskiego, jakim jest „Super ławka”. To projekt, którego celem jest powiększenie przestrzeni przystankowej dla pasażerów oczekujących na autobus przy Hucisku w sąsiedztwie Skweru im. Czesława Niemena. Powstanie tam specjalna 10-metrowa ławka wyposażona w siedziska z oparciami, która pozwoli na komfortowe korzystanie z przystanku większej liczbie osób. Realizację tego zadania również zaplanowaliśmy na 2022 rok.

Prócz wspomnianych zadań Budżetu Obywatelskiego w 2021 roku opracowaliśmy także inne projekty. Wspomnieć warto tutaj o koncepcji rewaloryzacji Parku Bema, Parku Jelitkowskiego czy opracowaniu materiałów do planowanego konkursu na przebudowę i rewaloryzację promenady prowadzącej do mola w Brzeźnie. Zebraliśmy również potrzebne materiały do ogłoszenia konkursu na projekt pomnika Lecha Bądkowskiego wraz z koncepcją zagospodarowania otoczenia pomnika. Oba konkursy mamy zamiar przeprowadzić w 2022 roku.

Ponadto w ramach prac koncepcyjnych wykonaliśmy analizę możliwości nasadzeń drzew w pasach rozdziału na al. Płażyńskiego, al. Armii Krajowej i al. Havla.

Uchwała Krajobrazowa

Na jakość przestrzeni publicznej wpływa również usytuowanie mniejszych i większych nośników reklamowych. Możliwości ich lokalizowania, rozmiary, kształty i formę reguluje Uchwała Krajobrazowa, której zapisy egzekwujemy. Dzięki Uchwale poprawia się krajobraz miejskiej przestrzeni. Coraz więcej elewacji przyozdobionych jest szyldami, które są zgodne z założeniami uchwały. Szyldy coraz mniej ingerują w elewację budynków, nie powodując ich degradacji. Efekty działania Uchwały każdy z mieszkańców może dostrzec gołym okiem – zniknęły przypadkowo ustawione, niepasujące do siebie wielkoformatowe billboardy, oślepiające i zdewastowane citylighty i inne tego rodzaju nośniki. Zamiast nich przedsiębiorcy stawiają na estetyczne formy wyeksponowania i zareklamowania swojej działalności. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Uchwała Krajobrazowa Gdańska nie ma na celu zlikwidowania reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie i wyznaczenie pewnych ram jakościowych w ich sytuowaniu.

W niedogodnym czasie pandemii wielu przedsiębiorców podjęło trud zmiany swojego oznakowania - zaprojektowali nowe szyldy, przedłożyli dokumentację do zaopiniowania, uzyskali niezbędne pozwolenia, zlecili zakup oraz przystąpili do montażu nowych już estetycznych szyldów i reklam. Przedsiębiorcy, którzy mimo liberalnego podejścia nie wywiązali się ze swoich obowiązków, musieli liczyć się z otrzymaniem wezwania do usunięcia reklamy. Łącznie w 2021 roku wystawiliśmy blisko 2000 takich wezwań, zdecydowana większość z odbiorców zastosowała się do otrzymanego wezwania. Natomiast w stosunku do tych, którzy uchylali się od tego obowiązku wszczęte zostały postępowania administracyjne, zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej. W 2021 roku takich postępowań przeprowadzono blisko 150, w wielu przypadkach zakończyły się one naliczeniem kary finansowej na łączną kwotę blisko 500 tys. zł.

Pomoc dla gastronomii

Pandemia COVID-19 była szczególnie ciężkim okresem dla branży gastronomicznej, dlatego jeszcze w pierwszej połowie roku utrzymano obniżoną o 66% opłatę z tytułu zajęcia pasa drogowego na potrzeby wystawienia ogródka gastronomicznego. W związku z poluzowaniem obostrzeń i otwarciem ogródków gastronomicznych umożliwiliśmy maksymalne wykorzystanie powierzchni terenu przylegającego do restauracji, tak by przedsiębiorcy mogli zachować jak największe obłożenie stolików dla gości przy zachowaniu przepisowego dystansu społecznego. Przy uzgadnianiu tych przestrzeni braliśmy pod uwagę wymagania określone przez SANEPID.

Ponadto przygotowaliśmy poradnik dla restauratorów, który w przejrzysty sposób opisuje dobre praktyki przygotowania atrakcyjnego projektu ogródka gastronomicznego. Przeprowadzone zostało również szkolenie online dla właścicieli lokali, dotyczące stworzenia atrakcyjnej przestrzeni ogródków gastronomicznych. Pozytywne efekty naszych działań można było podziwiać w sezonie letnim. Na tym nie poprzestaliśmy. Rozpoczęliśmy prace nad następnym poradnikiem. Tym razem dotyczącym aranżacji witryny lokalu użytkowego.

By pomóc przedsiębiorcom w okresie pandemii obniżyliśmy stawki za zajęcie pasa drogowego na potrzeby ogródków gastronomicznych
By pomóc przedsiębiorcom w okresie pandemii obniżyliśmy stawki za zajęcie pasa drogowego na potrzeby ogródków gastronomicznych
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP