Dłuższy buspas – jak będzie wyglądać nowa organizacja ruchu?
Obecny buspas w ciągu ulic Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie kończy się przed skrzyżowaniem z ul. Bastion św. Elżbiety. Nowa organizacja ruchu wydłuża jego przebieg do skrzyżowania z ul. Hucisko. Przedłużony buspas w relacji do Bramy Wyżynnej poprowadzony zostanie istniejącym prawym pasem Wałów Jagiellońskich. Po wprowadzeniu zmian poruszać się nim będą mogły tylko pojazdy komunikacji miejskiej oraz pojazdy uprzywilejowane, taksówki, motocykle, motorowery, a także pojazdy dopuszczone na podstawie ustawy o elektromobilności. Pozostali kierowcy będą mogli korzystać z istniejących dwóch pasów do jazdy na wprost. Jednocześnie umożliwiony zostanie przejazd przez buspas tym pojazdom, które będą chciały skorzystać z pasa do skrętu w prawo z Wałów Jagiellońskich w Hucisko.
Zmiany na ul. Bastion św. Elżbiety
Przedłużenie buspasa na ul. Wały Jagiellońskie pociąga za sobą również zmiany w organizacji ruchu na ul. Bastion św. Elżbiety. By ograniczyć ryzyko kolizji autobusów z innymi pojazdami wprowadzony zostanie zakaz wjazdu w ul. Bastion św. Elżbiety z ul. Wały Jagiellońskie. Dojazd do posesji zlokalizowanych przy tej ulicy, a także na wyznaczone tam miejsca postojowe możliwy będzie tylko od ul. Podwale Grodzkie. Wyjazd z ul. Bastion św. Elżbiety na Wały Jagiellońskie będzie możliwy tylko dla autobusów. Pozostałe pojazdy będą mogły wyjechać tylko na Podwale Grodzkie w stronę Huciska a stamtąd dalej w kierunku Nowych Ogrodów, Wałów Jagiellońskich bądź na Targ Rakowy.
Szybszy czas przejazdu autobusów, mniejszy tłok w zatokach przystankowych
Wydłużenie buspasa przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu autobusów jadących z przystanków przy Dworcu Głównym PKP w stronę Huciska. Tym samym powinna ulec również poprawa sytuacji w rejonie przystanku autobusowego przy Bramie Wyżynnej.
Jednocześnie mając na uwadze obecny rozkład natężeń ruchu drogowego na wlocie ul. Wały Jagiellońskie przed skrzyżowaniem z ul. Hucisko wydłużenie buspasa nie powinno wpłynąć na ruch pozostałych pojazdów. Przeprowadzone badania natężenia ruchu dowiodły, że większość kierowców w tym miejscu i tak korzysta z wewnętrznego i środkowego pasa ruchu umożliwiających jazdę na wprost.
Po wdrożeniu zmian warunki ruchu drogowego będą w dalszym ciągu analizowane pod kątem możliwości ewentualnego wydłużania buspasa do zatok autobusowych na wysokości Bramy Wyżynnej.