Częstsze kontrole stanu nawierzchni dróg, chodników i dróg rowerowych
Warto podkreślić, że inspektorzy GZDiZ regularnie kontrolują stan nawierzchni i oznakowania dróg w Gdańsku. To pozwala nam na tworzenie harmonogramów koniecznych napraw i ich realizację w ciągu całego roku. Priorytetem są dla nas naprawy w miejscach, gdzie uszkodzenia wpływają negatywnie na bezpieczeństwu ruchu drogowego.
U schyłku zimy i wczesną wiosną przeglądy stanu technicznego dróg, chodników i dróg rowerowych są częstsze. To dlatego, że zimowe warunki pogodowe – różnice temperatur oraz zamarzająca i odmarzająca woda – nie obchodzą się z nawierzchnią delikatnie. To właśnie wtedy ujawnia się najwięcej pęknięć i ubytków, obniżających bezpieczeństwo i komfort jazdy autem czy rowerem oraz utrudniających pieszym korzystanie z chodników.
Co warte zauważenia, pierwsze tegoroczne kontrole gdańskich dróg wykazały, że uszkodzeń jest mniej w porównaniu z minionym rokiem. To przede wszystkim skutek nieco łaskawszej aury, z jaką mieliśmy do czynienia w ostatnich miesiącach.
Przystępujemy do pozimowych napraw
Dzięki coraz stabilniejszej pogodzie możemy przystąpić do naprawy ubytków w nawierzchniach. Tak jak w poprzednich latach uzupełniać je będziemy masą asfaltową, wykorzystując dwie technologie – „na zimno” oraz „na ciepło”. Atutem tej pierwszej jest możliwość prowadzenia prac nawet przy pogorszeniu pogody - niewielkim mrozie czy opadach deszczu lub śniegu. „Na zimno” naprawimy więc te miejsca, gdzie uszkodzenie na tyle wpływa na bezpieczeństwo ruchu, że nie będziemy mogli czekać na lepszą aurę. Jak wygląda to w praktyce? Gotowa masa asfaltowa ułożona zostanie w miejscu ubytku i ubita. Dzięki temu w krótkim czasie z jezdni, chodnika czy drogi rowerowej można korzystać bez utrudnień. Taka metoda stosowana jest jednak doraźnie i ma charakter tymczasowy. Docelowo tak zabezpieczone uszkodzenie i tak będzie musiało zostać naprawione „na ciepło”. Ta technologia jest z kolei bardziej czasochłonna i wymaga niekiedy wprowadzenia zmian w organizacji ruchu, ale jej efekt jest trwalszy. Ubytek zostaje wycięty z nawierzchni, a w to miejsce wylewana jest warstwa gorącego asfaltu, który po zastygnięciu tworzy zwartą równą powierzchnię.
Zdecydowaną większość napraw przeprowadzamy w technologii docelowej. Średnio w miesiącu zużywamy ok. 500-600 ton asfaltu lanego, a zimnej masy asfaltowej tylko 1-2 tony.
Słuchamy głosu mieszkańców
Przy ustalaniu harmonogramów prac naprawczych na gdańskich drogach opieramy się również na zgłoszeniach mieszkańców. Można je kierować do Gdańskiego Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 58 522 44 500, mailowo pod adresem kontakt@gdansk.gda.pl lub poprzez aplikację zglos.gdansk.pl.