Gdzie zaparkować samochód, kiedy chętnych do pozostawienia swoich aut wielu, a miejsc parkingowych nie wystarczy dla wszystkich? To problem, z którym borykają się od lat największe miasta w Polsce i Europie. Jak skłonić kierowców do tego, by zrezygnowali z parkowania samochodów w najbardziej uczęszczanych dzielnicach miasta, albo przynajmniej nie stawiali tam pojazdów na długie godziny? Tym, co najbardziej wpływa na zmianę przyzwyczajeń kierowców jest czynnik finansowy. Konieczność płacenia za postój pojazdu skłania kierowców do tego, by ograniczyć parkowanie w wybranych dzielnicach. Co za tym idzie, rotacja pojazdów jest większa, a i o miejsce parkingowe dla mieszkańców danych dzielnic więcej.
Właśnie zwiększenie rotacji pojazdów przyświecało pakietowi zmian, które weszły w życie 29 czerwca 2020 roku.
Powstanie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i nowe stawki
Południowa część dotychczasowego sektora Stare Miasto, a także sektor Główne Miasto wraz z fragmentem ul. 3 Maja stały się sektorami Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. W jej obszar włączony został także zupełnie nowy sektor Długie Ogrody, który obejmuje teren między ulicami: Długie Ogrody, Angielską Groblą, Szafarnią a Długą Groblą. Powstanie tego sektora wymagało zakupu oraz montażu 30 nowych parkometrów.
W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania do dyspozycji kierowców jest 2735 miejsc postojowych. W ŚSPP obowiązują wyższe stawki za postój pojazdu niż w pozostałych sektorach. Za pierwszą godzinę parkowania trzeba zapłacić 5,50 zł, za drugą 6,60 zł, za trzecią 7,90 zł, a za czwartą i kolejne godziny 5,50 zł.
W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9:00 do 20:00.
W pozostałych sektorach SPP, a więc we Wrzeszczu, Jelitkowie, Aniołkach, Oliwie, na Przymorzu, jak również w sektorze Młode Miasto, który stanowi północną część dawnego sektora Stare Miasto również zaszły zmiany. Ustalono tam nowe stawki opłat jednorazowych. W czasie upływania pierwszej godziny kierowcy płacą za postój 3,90 zł, drugiej – 4,60 zł, trzeciej 5,50 zł, a czwartej i kolejnych 3,90 zł.
Kolory oraz BLIK
W zorientowaniu się, w jakim sektorze znajduje się kierowca, a co za tym idzie jaką opłatę powinien wnieść za postój pomagają kolory umieszczone na parkometrach oraz znakach. Czerwony zarezerwowany jest dla Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, a niebieski i zielony dla Strefy Płatnego Parkowania. W strefie niebieskiej opłaty pobierane są do godz. 17:00, natomiast w zielonej do godz. 15:00. Wśród nowinek technicznych, od 29 czerwca kierowcy opłatę jednorazową za postój mogą wnosić także za pośrednictwem BLIK-a.
Zmiany w abonamentach i kartach dla osób niepełnosprawnych „N+” oraz w opłatach dodatkowych
Wraz z wprowadzeniem Śródmiejskiej Strefy Parkowania zmieniły się stawki opłat abonamentowych. Wynoszą one 550 zł za abonament w SPP oraz 800 zł za abonament w ŚSPP i SPP. Zmiany dotyczyły również kart dla osób niepełnosprawnych „N+”, które od 29 czerwca przyznawane są nie na dany pojazd, ale na konkretną osobę. Oznacza to, że taką kartę otrzymać może nie tylko niepełnosprawny kierowca, ale także osoba niepełnosprawna będąca pasażerem pojazdu. W przypadku opłat dodatkowych nie zmieniła się ich wysokość, wynosząca 200 zł. Nowością jest natomiast możliwość zapłaty niższej opłaty dodatkowej w wysokości 130 zł w ciągu nie 7, a 14 dni od wystawienia zawiadomienia.