Parkowanie [PODSUMOWANIE 2022 ROKU]

Działania związane z obsługą i kontrolą Obszaru Płatnego Parkowania w Gdańsku to jedno z ważniejszych zadań realizowanych przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W 2022 codziennie kontrolowaliśmy ważność opłat wniesionych za postój w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, rozpatrywaliśmy zastrzeżenia mieszkańców co do opłat dodatkowych i wydawaliśmy karty opłat zryczałtowanych, abonamenty i karty "N+". Ponadto przenalizowaliśmy roczne działanie systemu e-kontroli i przygotowaliśmy postępowanie na zakup nowych parkometrów.
Obsługa obszaru płatnego parkowania w Gdańsku to jedno z zadań realizowanych przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Obsługa obszaru płatnego parkowania w Gdańsku to jedno z zadań realizowanych przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Znalezienie wolnego miejsca parkingowego w rejonach miasta o dużym nasyceniu ruchu samochodowego jest dla kierowców nie lada wyzwaniem. Sposobem na polepszenie sytuacji w dzielnicach Gdańska o deficycie miejsc parkingowych jest spowodowanie rotacji pojazdów.

Zebrane przez nas doświadczenie wykazało, że sposobem na zmianę przyzwyczajeń kierowców jest nie tylko objęcie obszarów miasta poborem opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, lecz również skuteczny system kontroli poprawności wnoszenia opłat za postój pojazdów.

W tym celu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w 2022 roku podjął niezbędne działania do przygotowania postępowania przetargowego na zakup nowych parkometrów oraz dokonał analizy skuteczności wprowadzonego rok temu systemu e-kontroli.

Postępowanie przetargowe na zakup nowych parkometrów

Nowe urządzenia mają trafić do sektorów w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Z kolei część obecnie ustawionych tam parkometrów zostanie przeniesiona i posłuży do zwiększenia liczby urządzeń w pozostałych sektorach Obszaru Płatnego Parkowania. Pozostałe urządzenia posłużą w niedalekiej przyszłości do uruchomienia poboru opłat w sektorach, których utworzenie zostało określone w Uchwale Rady Miasta z lutego 2020 roku.

Trzecie podejście do przetargu

Procedowane postępowanie przetargowe jest trzecią próbą zamówienia przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni urządzeń do obsługi poboru opłat w Obszarze Płatnego Parkowania w Gdańsku. Poprzednie, ogłoszone w listopadzie 2021 roku, nie przyniosło bowiem pozytywnego rozstrzygnięcia. 

Mając na uwadze powyższe, zaszła konieczność ponowienia procedury postępowania przetargowego, która została poprzedzona prowadzonymi w lipcu konsultacjami rynkowymi. Dzięki wspomnianym konsultacjom, pozwoliły one doprecyzować nasze oczekiwania względem nowego urządzenia, jak również oszacować koszty i czas jego realizacji.

Ekran dotykowy zamiast klawiatury

Nowy typ poszukiwanych przez nas parkometrów, z których będą korzystać kierowcy, różnić się będzie nieco od dotychczasowych. Nowe urządzenia wyposażone będą w ekran dotykowy (obecnie użytkowane parkometry mają klawiaturę alfanumeryczną). Dzięki większemu i czytelniejszemu wyświetlaczowi, zakup biletu parkingowego powinien być dla kierowcy szybszy i łatwiejszy. Poszukujemy takich urządzeń, które będą wygodne
i intuicyjne oraz zapewnią komfort korzystania niezależnie od pogody. Muszą być również odporne na próby ich dewastacji.

Podobnie jak obecnie funkcjonujące parkometry, nowe mają również posiadać panel solarny. Zasilane będą energią słoneczną, co pozwoli na ich ekologiczne działanie. Tak jak do tej pory, za postój będzie można zapłacić w parkometrze monetami, kartą płatniczą i BLIK-iem.

Według przyjętych założeń, dostawa parkometrów oraz ich montaż planowane są na jesień 2023 roku.

Rok funkcjonowania systemu e-kontroli płatnego parkowania w Gdańsku

Dwukrotnie więcej skontrolowanych aut i mniej kierowców parkujących bez wniesionej opłaty za postój - to główne wnioski płynące po roku funkcjonowania systemu e-kontroli w Obszarze Płatnego Parkowania w Gdańsku.

Analiza systemu e-kontroli w Gdańsku

Na podstawie przeprowadzonej analizy skuteczności systemu kontroli mobilnej zaobserwowano, że:

  • e-kontrola uwrażliwiła kierowców korzystających z miejsc postojowych w SPP i ŚSPP na konieczność wnoszenia opłaty za parkowanie pojazdu. Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego. O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84% wszystkich kontroli kończyło się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44% i to mimo faktu wzrostu znaczącej liczby kontroli (wzrost o 208,88%),
  • nastąpiła zmiana liczby sprzedanych biletów po wprowadzonej kontroli mobilnej. W okresie listopad 2020 – październik 2021 kierowcy zakupili łącznie blisko 3,3 mln biletów. W okresie funkcjonowania e-kontroli odnotowano w tym względzie 13% wzrost – kierowcy zakupili ponad 3,7 mln biletów. Coraz częściej osoby parkujące w SPP i ŚSPP decydują się zakup biletu poprzez aplikację mobilną (która w swoim założeniu jest najszybszą metodą opłacenia postoju pojazdu)– tutaj wzrost jest na poziomie 25%,
  • zwiększyła się liczba uprawnionych mieszkańców, którzy decydują się na zakup karty opłaty zryczałtowanej mieszkańca; również więcej, w porównaniu z rocznym okresem sprzed e-kontroli, zakupiono abonamentów komercyjnych. W okresie listopad 2020 – październik 2021 aktywnych kart i abonamentów było 5 177 – w tym samym okresie rok później było ich 6 259, tutaj również odnotowano wzrost na poziomie 21 %,
  • odnotowano wzrost średniej wartości zakupionego biletu. Rok przed wprowadzeniem e-kontroli średnia wartość zakupionego biletu wyniosła 6,46 zł, podczas gdy w okresie funkcjonowania e-kontroli to 6,95 zł,
  • zaobserwowano, że kontrola mobilna doskonale sprawdza się w sektorach, które posiadają stosunkowo mało miejsc postojowych w OPP, lecz rozciągłość samych sektorów jest bardzo duża, m.in. Oliwa, Przymorze, Wrzeszcz,
  • nastąpiło uszczelnienie systemu kontroli poprawności wnoszenia opłat przez kierowców, która do tej pory była realizowana wyłącznie przez kontrolerów terenowych. Tym samym, nastąpiła poprawa skuteczności całej kontroli.

Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP