Organizacja i bezpieczeństwo ruchu drogowego [PODSUMOWANIE 2022 ROKU]

Właściwa organizacja ruchu to niezbędny element składający się na obsługę komunikacyjną każdego miasta. Ciężko wyobrazić sobie sprawne poruszanie się po ulicach bez znaków drogowych, drogowskazów czy sygnalizacji świetlnej. Odpowiednie uporządkowanie ruchu ma wpływ przede wszystkim na bezpieczeństwo jego uczestników oraz na płynność przemieszczania się po Gdańsku – niezależnie czy piechotą, rowerem, własnym samochodem czy komunikacją miejską. By ruch był bezpieczny i płynny dbają inżynierowie ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jakie są efekty ich prac w 2022 roku?
Wydłużenie buspasa na ul. Wały Jagiellońskie to jedna z ważniejszych zmian w organizacji ruchu w Gdańsku, wprowadzona w 2022 roku.
Wydłużenie buspasa na ul. Wały Jagiellońskie to jedna z ważniejszych zmian w organizacji ruchu w Gdańsku, wprowadzona w 2022 roku.
fot. GZDiZ

Projekty stałej i tymczasowej organizacji ruchu

Inżynierowie Ruchu GZDiZ wraz z pracownikami Referatu ds. Zarządzania Ruchem Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego, a także radnymi dzielnic i mieszkańcami spotykają się podczas posiedzeń Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego oraz Komisji ds. tymczasowych organizacji ruchu drogowego. W 2022 roku pierwsza z komisji odbyła 45 posiedzeń, zaś druga obradowała 46 razy. Łącznie obie komisje rozpatrzyły ponad 2200 spraw związanych z bezpieczeństwem i organizacją ruchu drogowego. Dotyczyły one zmian w oznakowaniu czy sygnalizacji świetlnej, ale także montażu urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (progów zwalniających, słupków), czy przebudowy skrzyżowań i wykonania wyniesionych przejść dla pieszych.

Wydłużenie buspasa na ul. Wały Jagiellońskie, przejście dla pieszych na ul. Elbląskiej, antyzatoka na ul. Radarowej, realizacja audytu szkolnego

Wśród zrealizowanych projektów warto wspomnieć o zmianie organizacji ruchu drogowego uwzględniającej wydłużenie pasa dla autobusów w ciągu ul. Wały Jagiellońskie. Buspas został wydłużony o kolejne 100 metrów do skrzyżowania z ul. Hucisko, a poruszać się po nim mogą pojazdy komunikacji miejskiej oraz pojazdy uprzywilejowane, taksówki, motocykle, motorowery, a także pojazdy dopuszczone na podstawie ustawy o elektromobilności. Dzięki tej zmianie, o którą wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, usprawniony został ruch autobusów w rejonie ścisłego centrum miasta.

Innym z działań podnoszącym poziom bezpieczeństwa to zmiana organizacji ruchu w obrębie przejścia dla pieszych przez ul. Elbląską przy skrzyżowaniu z ul. Michałki. Zawęziliśmy tam jezdnię do jednego pasa ruchu w każdym kierunku po to, by zmniejszyć prędkość pojazdów i zwiększyć bezpieczeństwo osób przechodzących w tym miejscu przez ulicę. Dzięki ustawieniu nowego oznakowania pionowego oraz wymalowaniu znaków poziomowych obie jezdnie ul. Elbląskiej w sąsiedztwie przejścia dla pieszych zostały zawężone do jednego pasa. Takie rozwiązanie sprawia, że piesi przechodząc przez jezdnie w miejscu o dużym natężeniu ruchu, w tym również pojazdów ciężarowych, pokonują teraz już nie 4, a tylko 2 pasy ruchu. Dodatkowo na powierzchniach wyłączonych z ruchu zamontowaliśmy tzw. azyle segmentowe. To prefabrykowane elementy, które eliminują możliwość jazdy po zamkniętych fragmentach pasów ul. Elbląskiej. Zmniejszono tym samym ryzyko potrącenia pieszego i wyeliminowano możliwość wyprzedzania na przejściu dla pieszych.

Warto również wspomnieć o kolejnej antyzatoce autobusowej, która wzorem tej z ul. Kochanowskiego, w tym roku została wyznaczona w ciągu ul. Radarowej w Matarni. To z jednej strony nowy przystanek autobusowy, a z drugiej element uspokajający ruch. Oba pasy ruchu zostały zawężone w taki sposób, że na środku jezdni w miejscu przystanku autobusowego pozostał jeden pas. Tym samym wymusza to na kierowcach jazdę z niższą prędkością z uwagi na możliwość nadjechania innego pojazdu z naprzeciwka.

Innym udogodnieniem, które docenili kierowcy była zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej oraz ul. Rakoczego w Pieckach-Migowie. Umożliwiliśmy tam skręt w prawo z ul. Rakoczego w ul. Bulońską z dwóch pasów ruchu, co pozwoliło na znaczne upłynnienie ruchu na uczęszczanym skrzyżowaniu. Do tego potrzebne było ustawienie nowych znaków pionowych, wymalowanie nowego oznakowania poziomego oraz modyfikacja sygnalizatorów wraz z aktualizacją cyklu zmian świateł. 

Podobnie do lat ubiegłych również w tym roku braliśmy udział w audycie ruchu pieszego i rowerowego wokół gdańskich szkół podstawowych. Audyt pozwolił na określenie podstawowych standardów bezpieczeństwa w zakresie wyposażenia dróg dojścia i dojazdu uczniów do placówek oświatowych. W przypadku rekomendacji z zakresu inżynierii ruchu i oznakowania wiązało się to z opracowaniem nowych projektów organizacji ruchu. Nowością w kwestii oznakowania była realizacja specjalnego oznaczenia przy gdańskich szkołach, w sąsiedztwie których znajdują się przejścia dla pieszych. Oznakowanie w postaci napisu „SZKOŁA” i zielono-czerwonych pasów zostało zrealizowane przy 77 placówkach edukacyjnych. Dodatkowo rekomendacje z audytu dotyczyły też m.in. kwestii związanych z uprządkowaniem parkowania, co wiązało się z ustawieniem elementów blokujących, a także wyznaczeniem dla części szkół zatok postojowych Kiss & Ride. Dodatkowo uspokajaliśmy ruch np. poprzez wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych.

Przeprowadzane działania uspakajające ruch mają pozytywny wpływ na jego bezpieczeństwo, ale nie oddziaływają negatywnie na jego płynność. Docenili to zresztą eksperci rankingu miast przyjaznych kierowcom, w którym Gdańsk zajął pierwsze miejsce w kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców.

Przejazd pojazdów ponadgabarytowych

Innym z ważnych zagadnień, którymi zajmuje się Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ jest rozpatrywanie wniosków dotyczących przejazdu przez Gdańsk pojazdów ponadgabarytowych oraz wydawanie zezwoleń na przejazd konkretnymi trasami. W 2022 roku wydaliśmy takich zezwoleń ponad 300, dodatkowo wydając blisko 450 opinii dotyczących takich przejazdów na potrzeby zezwoleń wystawianych m.in. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto wydaliśmy ponad 2400 identyfikatorów uprawniających do przejazdu pojazdów ciężarowych przez wybrane ulice Gdańska, a także umożliwiające wjazd do Strefy Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP