Bezpieczeństwo przede wszystkim
W pracach nad projektami organizacji nadrzędnym celem, którym się kierujemy, jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zależy nam na tym, by stosowane na gdańskich ulicach rozwiązania drogowe zmniejszały ryzyko wypadków i kolizji. Zwracamy szczególną uwagę na niechronionych użytkowników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów, by przechodząc lub przejeżdżając przez ulicę czy torowisko, byli bezpieczni. Stąd też w 2020 uzgodniono i zrealizowano szereg projektów, związanych z montażem urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli np. progów zwalniających, a także z zastosowaniem dodatkowych sygnalizatorów świetlnych, ostrzegających kierowców czy motorniczych tramwajów o możliwości pojawienia się pieszego czy rowerzysty. Podobnie jak w latach poprzednich, także i w 2020 roku stosowaliśmy również inne rozwiązania infrastrukturalne, jak przebudowy skrzyżowań kolizyjnych na te o ruchu okrężnym czy też budowa wyniesionych przejść dla pieszych.
Projektując rozwiązania w zakresie organizacji ruchu drogowego bierzemy pod uwagę również aspekt szeroko rozumianej obsługi transportowej, w której staramy się pogodzić interesy różnych grup uczestniczących w ruchu – zarówno kierowców, pieszych, rowerzystów, jak również pasażerów komunikacji miejskiej. Jeśli to możliwe, to w naszych projektach priorytetowo traktujemy możliwość skrócenia czasu przejazdu autobusu czy tramwaju, np. poprzez modyfikację programów sygnalizacji świetlnej.
Obsługa transportowa to także płynny i komfortowy przejazd tranzytowy przez miasto, dlatego wśród naszych działań zwracamy również uwagę na system drogowskazowy, który umożliwia sprawne poruszanie się po Gdańsku bez konieczności sięgania po nawigację czy mapę. W 2020 roku wdrożyliśmy trzeci etap zmian drogowskazów, które wymieniane są na nowe – trwałe, bardziej czytelne, a przede wszystkim zgodne ze stanem faktycznym i rozwijającą się w mieście siecią dróg.
Posiedzenia komisji, spotkania z Radami Dzielnic
Projekty organizacji ruchu, którymi zajmujemy się w ciągu roku mają nie tylko znaczenie ogólnomiejskie, dotyczące najważniejszych arterii komunikacyjnych Gdańska, ale znajdują się wśród nich także te o charakterze lokalnym. Są one również niezwykle ważne, bo poprawiają funkcjonowanie transportowe poszczególnych dzielnic czy osiedli. Dlatego też Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ wraz z Zespołem ds. zarządzania ruchem Wydziału Gospodarki Komunalnej ściśle współpracuje przy uzgadnianiu takich projektów z Radami Dzielnic, uwzględniając zgłaszane przez mieszkańców problemy i potrzeby. Przedstawiciele dzielnic aktywnie biorą udział w posiedzeniach komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego (w 2020 roku odbyło się 36 takich zebrań) oraz komisji ds. tymczasowej organizacji ruchu drogowego (34 posiedzenia). Część z projektów finansowana jest również przy udziale środków Rad Dzielnic, co przyspiesza ich realizację.
W sumie w 2020 roku, mimo stanu pandemii rozpatrzonych zostało 1020 wniosków w zakresie zmian w organizacji ruchu drogowego i zaopiniowano około 600 projektów zmian w organizacji ruchu drogowego. Ponadto zaopiniowano i uzgodniono ok. 1200 projektów tymczasowych organizacji ruchu drogowego.
Pojazdy ponadgabarytowe
Innym z ważnych zagadnień, którymi zajmuje się Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ jest organizowanie przejazdu przez Gdańsk pojazdów ponadgabarytowych, poprzez wydawanie zezwoleń na przejazd konkretnymi trasami. W 2020 roku wydaliśmy takich zezwoleń 192, dodatkowo wydając 300 opinii dotyczących takich przejazdów na potrzeby zezwoleń wydawanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.