Prace naprawcze i remontowe
Wśród wielu działań, którym w 2020 roku poddane zostały obiekty inżynierskie (w sumie jest ich aż 646), kilka zasługuje na bardziej szczegółową wzmiankę. Należy do nich m.in. przebudowa mostu nad Potokiem Oliwskim, który znajduje się w Parku Oliwskim w pobliżu ul. Opackiej. Przeprowadzone w drugim półroczu prace polegały na całkowitej wymianie konstrukcji niosącej wraz z elementami wyposażenia oraz przebudową przyczółków. Jesienią rozpoczęliśmy też prace na innych obiektach. Część z nich zostanie dokończona w 2021 roku. Należą do nich naprawa systemu podwieszenie mostu wantowego w ciągu ul. Sucharskiego wraz z naprawą wózka rewizyjnego, gdzie do akcji wkroczyła specjalistyczna ekipa alpinistów, czy też naprawa estakady w ciągu ul. Rakoczego, która polega na wymianie dylatacji i łożysk oraz remoncie przyczółków. Warto również wspomnieć o zapoczątkowanym w grudniu 2020 roku remoncie kładki dla pieszych nad al. Armii Krajowej w rejonie skrzyżowania z al. Sikorskiego. Do maja 2021 roku kładka otrzyma nową nawierzchnię, dylatacje, a także balustrady.
Nowe powłoki antykorozyjne
W 2020 roku skupiliśmy się ponadto na zabezpieczaniu antykorozyjnym wybranych obiektów. Nowe powłoki antykorozyjne pojawiły się na stalowych konstrukcjach oraz balustradach na kładkach nad Opływem Motławy w ciągach ul. Przybrzeżnej i Kurzej, a także nad torami kolejowymi w ciągu ul. Modrej. Ponadto zabezpieczone zostały balustrady kładki przez Potok Oliwski w ciągu ul. Spacerowej, wiaduktu nad torami do rafinerii w ciągu ul. Elbląskiej, mostu przez Potok Strzyża w ciągu ul. Marynarki Polskiej, schodów przy moście przez Nową Motławę w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
Prace o mniejszym zakresie wykonane zostały także na innych obiektach inżynierskich, min. na kładce przez Starą Motławę w ciągu ul. Ogarnej, gdzie została wymieniona dylatacja. Warto również wspomnieć o konserwacji balustrad trzech kładek w Parku Oliwskim, czy nałożeniu specjalnej powłoki antygraffiti w przejściu podziemnym pod Błędnikiem.
Przeglądy i kontrole stanu technicznego
Pozostałe obiekty inżynierskie, a więc mosty, wiadukty, estakady, kładki, ale także przepusty oraz tunele i przejścia podziemne przeszły coroczna kontrolę stanu technicznego. Przeglądu dokonaliśmy na 249 obiektach mostowych, w 36 tunelach i przejściach podziemnych, a także 116 przepustach. Nie zapomnieliśmy również o 162 konstrukcjach oporowych, 3 wieżach widokowych i 73 ekranach akustycznych, które również zostały skontrolowane.
Część prac związanych z utrzymaniem obiektów inżynierskich wykonywaliśmy także przy planach, mapach i innych dokumentach oraz na ekranie komputera. W ten sposób w 2020 roku opracowana została dokumentacja projektowa na wzmocnienie kładek i wiaduktów nad al. Armii Krajowej, estakady w ciągu ul. Okopowej i estakady „Brama Żuławska” w ciągu ul. Elbląskiej. Rozpoczęliśmy również prace projektowe nad zadaniem, jakim jest przebudowa skrzyżowania al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II wraz z budową nowych kładek. Tutaj prace projektowe są rozłożone w czasie i zakończą się pod koniec 2021 roku.
Tunel pod Martwą Wisłą i obiekty zwodzone
Do obiektów inżynierskich znajdujących się w utrzymanie GZDiZ należą także Tunel pod Martwą Wisłą, gdzie w ciągu całego roku wykonywaliśmy bieżące prace serwisowe i konserwacyjne, służące zapewnieniu bezpieczeństwa podczas poruszania się w Tunelu. Podobnie jak w poprzednim roku codziennie Tunelem przejeżdżało ok. 29 tys. pojazdów. Nasi operatorzy zarejestrowali w 2020 roku 294 zdarzenia, które bezpośrednio wpływały na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wśród nich najczęściej pojawiały się zatrzymanie pojazdu spowodowane awarią bądź brakiem paliwa lub wjazd do Tunelu rowerzysty oraz wejście pieszego. W ciągu roku odnotowaliśmy również 7 kolizji drogowych w Tunelu i jeden wypadek w którym ucierpiała jedna osoba. Poważniejszych incydentów nie zarejestrowaliśmy ani na kładce na Ołowiankę, ani na Moście w Sobieszewie, które są naszymi dwoma najchętniej uczęszczanymi obiektami zwodzonymi w Gdańsku (trzecim jest most zwodzony w Przegalinie). W ciągu roku kładka na Ołowiankę była zwodzona 2772 razy i przepłynęło pod nią 11644 różnego typu jednostek. Z kolei most w Sobieszewie wykonał 629 zwodzenia w ciągu roku i przepłynęło pod nim 1286 jednostek.