Nowe nawierzchnie na przejazdach i przejściach – bitumiczne lub gumowe
Naprawa przejazdów i przejść przez torowiska polegać będzie na wymianie istniejącej nawierzchni na nową – bitumiczną bądź z płyt gumowych. Rodzaj nawierzchni dostosowany będzie do charakteru danego przejazdu i przejścia.
Na przejazdach drogowo torowych zastosujemy nawierzchnię bitumiczną. Sprawdzi się ona w lokalizacjach, gdzie mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu pojazdów – jest trwalsza i łatwiejsza w bieżącym utrzymaniu, np. uzupełniania ewentualnych ubytków, frezowaniu nawierzchni i ułożeniu nowej warstwy.
Z kolei w miejscach, które nie są obciążone ruchem samochodowym, czyli na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych ułożone zostaną płyty gumowe.
Ze względu na swoje właściwości antypoślizgowe podniosą bezpieczeństwo pieszych przechodzących przez tory.
Niezależnie od zastosowanej nawierzchni przejazdy i przejścia przez torowisko będą po wykonanych naprawach bezpieczne dla ruchu i komfortowe w użytkowaniu, znikną powstałe w czasie długoletniej eksploatacji nierówności.
19 lokalizacji przeznaczonych do naprawy
- Wyboru miejsc, gdzie zostaną przeprowadzone naprawy, dokonano we współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na podstawie inwentaryzacji przejść i przejazdów z października ubiegłego roku - wyjaśnia Anna Bobrowska, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. infrastruktury i remontów. - Kryterium, jakim kierowano się przy typowaniu konkretnych lokalizacji, był przede wszystkim ich stan techniczny. W przypadku przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wzięto również pod uwagę natężenie ruchu pieszych i rowerzystów, a także miejsca zlokalizowane w sąsiedztwie ważniejszych obiektów użyteczności publicznej czy obiektów handlowych - dodaje Anna Bobrowska.
Naprawy nawierzchni w rejonie przejazdów drogowo-torowych oraz przejść dla pieszych przez torowiska przeprowadzone zostaną w 19 lokalizacjach Gdańska:
- przejazd drogowo-torowy Grunwaldzka – Żołnierzy Wyklętych - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejazd drogowo-torowy Grunwaldzka – Miszewskiego - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejazd drogowo-torowy Chłopska – Kołobrzeska (w stronę Oliwy) - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejazd drogowo-torowy Marynarki Polskiej – Swojska - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejazd drogowo-torowy Wały Piastowskie – Błędnik - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejazd drogowo-torowy Wały Piastowskie – Łagiewniki - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejazd drogowo-torowy Jana z Kolna – Nowomiejska - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejście dla pieszych Kartuska – skrzyżowanie z Powstańców Warszawskich - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych Nowe Ogrody – skrzyżowanie z Pohulanką - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową Grunwaldzka – skrzyżowanie z Miszewskiego - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejście dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową Grunwaldzka – Przystanek Miszewskiego - z wymianą nawierzchni na bitumiczną,
- przejście dla pieszych Jana z Kolna – przystanek Plac Solidarności od strony Węzła Piastowski - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych Jana z Kolna – przystanek Plac Solidarności od strony Pętli Kliniczna - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych Jana z Kolna – skrzyżowanie z Nowomiejska - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową Wita Stwosza – Przystanek Uniwersytet - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych Wita Stwosza – przystanek Tetmajera - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową Pętla Oliwa – skrzyżowanie z Opata J. Rybińskiego – wjazd na pętlę od strony Jelitkowa - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową Pętla Oliwa – skrzyżowanie z Opata J. Rybińskiego – wyjazd na pętlę w stronę Jelitkowa - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe,
- przejście dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową – przystanek Galeria Bałtycka - z wymianą nawierzchni na płyty gumowe.
Rozpoczęcie prac jeszcze w 2022 roku
Jeszcze w marcu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosi postępowanie przetargowe na przygotowanie dokumentacji projektowej napraw dla każdej z 19 wymienionych lokalizacji. Po opracowaniu dokumentacji i uzyskaniu niezbędnych uzgodnień i opinii oraz decyzji administracyjnych jeszcze w tym roku planujemy rozpocząć realizację robót z terminem ich wykonania do końca II kwartału 2023 roku.
Niezależnie od zaplanowanych przez GZDiZ robót spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje wykonuje prace naprawcze oraz konserwację infrastruktury tramwajowej w ramach bieżącego utrzymania. Służby GAiT prowadzą codzienne przeglądy torowisk i sieci trakcyjnej. Naprawy realizowane są według bieżących potrzeb.