Nowe bilbordy w pasach drogowych zgodne z Uchwałą Krajobrazową

W pasach drogowych na wybranych ulicach Gdańska trwa montaż urządzeń reklamowych – bilbordów. Ustawiane są one przez zwycięzców przeprowadzonej w ubiegłym roku licytacji. Przedsiębiorcy nie tylko zapłacą za możliwość postawienia nośników reklamowych. Zobowiązani są również do posadzenia i pielęgnacji drzew w przestrzeni publicznej miasta.
Bilbordy umieszczane w pasach drogowych są zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska
Bilbordy umieszczane w pasach drogowych są zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska
fot. GZDiZ

Uchwała Krajobrazowa nie zakazuje a reguluje

Wyjaśnijmy – montaż obecnych bilbordów jest legalny. Są one ustawiane zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska (UKG), której przepisy nie zakazują, a określają zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. Uchwała nie dopuszcza do stawiania nośników reklamowych w przypadkowych miejscach, formie, wielkości itp. A jeśli już taki nośnik zostanie postawiony, wówczas zgodnie z Uchwałą musi on zostać przez jego właściciela usunięty.

Dzięki UKG udało nam się niemal całkowicie uporządkować miejską przestrzeń poprzez demontaż blisko 100% reklam wielkoformatowych oraz bilbordów.

Środki finansowe i nowe drzewa

O tym, jakie podmioty i gdzie mogą ustawić bilbordy, zdecydowała przeprowadzona we wrześniu ubiegłego roku licytacja. Jej przedmiotem była cena za 1 metr kwadratowy powierzchni reklamowej. Zwycięzcą został ten podmiot, który zaproponował najwyższą.

Dzięki licytacji przedsiębiorcy mają możliwość legalnego ustawienia bilbordów w pasach drogowych. Spełniają one szereg wymogów – są w odpowiednim rozmiarze, stawiane są w wyznaczonych miejscach. Poza tym nie zakłócają ruchu drogowego i nie wpływają negatywnie na jego bezpieczeństwo.

Bilbordy staną, m.in. na ul. Marynarki Polskiej, ul. Słowackiego czy przy Trasie Sucharskiego. Obecnie trwa montaż konstrukcji bilbordów – wykonano ich fundamenty, a na części z nich ustawiane są już tablice. W sumie będzie ich nie więcej niż 64, bo tyle lokalizacji wskazanych zostało w licytacji. O tym, czy wykorzystane zostaną wszystkie zadecydują przedsiębiorcy.

Biorąc pod uwagę wylicytowane stawki, kwoty za umieszczenie nośników reklamowych wyniosą w sumie 2,2 mln zł rocznie. Wpływy te przeznaczone zostaną na pielęgnację istniejącej zieleni i nowe nasadzenia w pasach drogowych.

Oprócz wniesienia opłaty za możliwość ustawienia bilbordów firmy zobowiązane są do posadzenia i pielęgnowania przez okres 3 lat drzew. W sumie w pasach drogowych posadzonych ma zostać blisko 150 drzew. Ostateczna liczba drzew uzależniona jest od liczby ustawionych fizycznie bilbordów. Zgodnie z umową przedsiębiorcy posadzą je w ciągu 6 miesięcy od montażu nośników reklamowych.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP