Winieta 1
Winieta 1
Kolejne nowe sygnalizatory i pętle indukcyjne poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w Gdańsku
W wielu miejscach w Gdańsku trwa modernizacja sygnalizacji świetlnych. Do 28 października zostanie zainstalowanych 20 nowych sygnalizatorów oraz 13 pętli indukcyjnych. Prace odbywają się w większości w godzinach nocnych i mogą mieć minimalny wpływ na ruch kołowy.
light009
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Prace związane z modernizacją sygnalizacji świetlnej mają na celu poprawę bezpieczeństwa, jak i upłynnienie ruchu drogowego. Wśród zadań w ramach przetargu „modernizacji sygnalizatorów świetlnych” znajduje się m.in. montaż dodatkowych sygnalizatorów i wyznaczenie nowej linii zatrzymań przed przejazdem tramwajowym przez Podwale Grodzkie. Dodatkowa linia zatrzymania oraz sygnalizatory pozwolą wykluczyć blokowanie przejazdu poszczególnych uczestników ruchu.

Kolejnym zadaniem, którego celem jest zapewnienie pierwszeństwa przejścia przez jezdnię pieszym, w tym dzieciom do szkoły. To zmiana w programie sygnalizacji świetlnej na tzw. PELIKAN na skrzyżowaniu ul. Beethovena z ul. Noskowskiego. Po zmianach sygnał zielony będzie nadawany na przejściach dla pieszych, natomiast sygnał zielony dla pojazdów będzie nadawany na wywołanie. W efekcie zmusza to kierujących do zmniejszenia prędkości, tym samym uspokaja ruch kołowy.

W ramach zadania na modernizację sygnalizacji świetlnych w Gdańsku, piesi i rowerzyści zyskają nowe przejście oraz przejazd przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Sudeckiej. Dotychczas w tej lokalizacji  na odcinku od skrzyżowania z ul. Kołobrzeską, do skrzyżowania z ul. Derdowskiego nie było przejścia dla pieszych, a potok ruchu pieszych ze względu na sąsiedztwo licznych miejsc pracy jest duży. Dzięki bliskości skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską, nadawanie sygnałów na przejściu i przejeździe będzie tak dostosowane, aby nie wpłynąć na pogorszenie warunków w ruchu kołowym na al. Grunwaldzkiej.

W ramach modernizacji wykonanych zostanie 20 nowych sygnalizatorów. Zamontowanych również zostanie 13 pętli indukcyjnych, które służą do wykrywania zbliżającego się lub stojącego pojazdu (w tym pojazdów jednośladowych). Pętle wykorzystywane są do wydłużania sygnału zielonego, zliczania pojazdów i ustalania średniej wartości ruchu. W rezultacie mają za zadanie upłynniać ruch drogowy.

Całość zlecenie podzielono na dwa zadania:

Zadanie I

Zmiana lokalizacji tablicy radarowej z ul. Czarnieckiego na ul. Beethovena.

Zadanie II 

  1. Wały Jagiellońskie – Nowe Podwale Grodzkie – montaż tzw. „zielonej strzałki” w prawo umożliwiającej warunkowy skręt w prawo z ul. Nowe Podwale Grodzkie w ul. Podwale Grodzkie.
  2. Beethovena – Noskowskiego – zmiana w programie sygnalizacji świetlnej – w fazie podstawowej sygnał zielony będzie nadawany na przejściach dla pieszych, sygnał zielony dla pojazdów będzie nadawany na wywołanie.(Pelikan).
  3. Marynarki Polskiej przy biurowcu C200 – montaż sygnalizatora kierunkowego na lewoskręcie do biurowca, umożlwiający bezkolizyjne manewry skrętu w lewo i zawracania.
  4. Grunwaldzka – Piastowska – Opata Jacka Rybińskiego – montaż dodatkowych sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju.
  5. Armii Krajowej – Łostowicka – montaż sygnalizatora ostrzegawczego przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów przez al. Armii Krajowej – kierunek do obwodnicy.
  6. Trakt św. Wojciecha – Nowiny – Gościnna -  skoordynowanie programów sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych przez Trakt św. Wojciecha (na wys. ulic Gościnnej i Nowiny).
  7. Grunwaldzka – Sudecka – budowa przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Sudeckiej.
  8. Węzeł Piastowski – montaż dodatkowych sygnalizatorów i wyznaczenie nowej linii zatrzymań przed przejazdem tramwajowym przez Podwale Grodzkie.
  9. Elbląska – Głęboka - montaż sygnalizatorów ostrzegawczych przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów przez ul. Elbląską – kierunek do Centrum.
  10. Marynarki Polskiej – Uczniowska – rozbudowa systemu detekcji na wyjeździe z tunelu w kierunku ronda.
  11. Trakt św. Wojciecha – Sandomierska – montaż dodatkowego sygnalizatora dla skręcających w lewo z ul. Traktu św. Wojciecha w ul. Sandomierską.
  12. Kartuska – Smęgorzyńska – rozbudowa systemu detekcji na wyjeździe z ul. Smęgorzyńskiej.

Planowany termin zakończenia inwestycji do 28 października 2019 r. Wykonawcą jest firma ELDRO Budowa, a całkowity koszt prac wynosi 511 343,88 zł.

light007
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Gdańskie Centrum Kontaktu
Civitas- PATK4SUMP
CMT