Udział w ćwiczeniach wzięło blisko 100 osób. Około 70 osób brało udział w akcjach aktywnie, zaś 30 w roli obserwatorów. Działaniom przyglądali się też strażacy ze Świnoujścia, gdzie budowana jest podwodna przeprawa pod Świną pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.
Dwa scenariusze ćwiczeń
Podczas nocnych ćwiczeń służby prowadziły działania ratunkowe w dwóch zaaranżowanych sytuacjach zagrożenia:
- Zderzenie pojazdów, w wyniku którego było kilku poszkodowanych zakleszczonych we wnętrzu samochodu. W jednym z pojazdów doszło także do wycieku substancji niebezpiecznej – w tym przypadku kwasu solnego.
- Pożar samochodu osobowego podczas przejazdu przez tunel.
Dbamy o bezpieczeństwo, bo im więcej potu na ćwiczeniach, tym mniej krwi w boju
Celem ćwiczeń jest doskonalenie umiejętności współpracy służb ratunkowych i operatorów pracujących w Centrum Zarządzania Tunelem. To test działania procedur instrukcji bezpieczeństwa tunelu oraz sprawności systemów wentylacji pożarowej, oddymiania tunelu przy realnym pożarze samochodu osobowego oraz łączności radiowej.
Doskonalenie umiejętności służb odbywa się w Tunelu pod Martwą Wisłą regularnie
Ćwiczenia przeprowadzone dziś w nocy są siódmą tego typu akcją w historii Tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsze odbyły się w kwietniu 2016 roku, jeszcze przed otwarciem obiektu. Po raz ostatni służby ratownicze ćwiczyły w tunelu w październiku 2019 roku.
Regularne przeprowadzanie ćwiczeń ratowniczych i przeciwpożarowych w tunelu jest obowiązkiem wynikającym z Ustawy o drogach publicznych i samorządzie gminnym. Ich zakres i częstotliwość reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Infrastruktury.
Na czas ćwiczeń tj. od 22.00 do 02.00 Tunel pod Martwą Wisłą był zamknięty dla ruchu.