Zimowe utrzymanie obejmuje ponad 960 km dróg, z czego 603 km to Podstawowy Układ Komunikacyjny – kluczowy dla transportu publicznego i ruchu tranzytowego. W przypadku intensywnych opadów śniegu, służby mają 8 godzin od ich ustania na przywrócenie przejezdności tych tras. W sezonie zimowym utrzymywanych jest również 10 tras rowerowych o łącznej długości około 84 km, wyznaczonych w porozumieniu ze środowiskiem rowerowym. Po raz pierwszy do zimowego utrzymania włączono także ekostradę. Działania obejmują również przystanki komunikacji miejskiej, wybrane ciągi piesze, parkingi, kładki i tunele dla pieszych. Odśnieżanie i zwalczanie śliskości prowadzone jest mechanicznie lub ręcznie, po każdym opadzie śniegu, a w trudnych warunkach – w trybie ciągłym.
- Zima nie zaskoczy drogowców - jesteśmy w pełnej gotowości już od 15 października i pozostaniemy w tym trybie do połowy maja – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - To ogromne przedsięwzięcie: 960 km dróg, w tym 603 km w podstawowym układzie komunikacyjnym oraz 84 km tras rowerowych, w tym nowa ekostrada na Chełm. Do dyspozycji mamy 130 pojazdów, które pracują 24/7. Warto pamiętać, że zimowe utrzymanie to także duże koszty – w tym roku zabezpieczyliśmy 10,5 mln zł, a w przyszłorocznym budżecie planujemy kolejne 23 mln zł.
Utrzymanie zimowe to rosnące obciążenie finansowe. W sezonie 2021/22 wydano ponad 17,5 mln zł, w 2022/23 – niespełna 23 mln zł, a w 2023/24 – blisko 24 mln zł. Do końca 2025 roku zaplanowano jeszcze 10,5 mln zł, a na rok 2026 – kolejne 23 mln zł.
Gotowość operacyjna i sprzęt
Za utrzymanie przejezdności gdańskich ulic odpowiadają m.in. 40 pługoposypywarki, 16 pojazdów uzbrojonych w pługi odśnieżne, ładowarki hydrauliczne, samochody interwencyjne oraz wytwornice solanki. W razie potrzeby do akcji mogą zostać wprowadzone także pojazdy z pługami wirnikowymi.
Miasto wykorzystuje system Tristar oraz całodobowy monitoring pogody, co pozwala na szybką i często wyprzedzającą reakcję na zmieniające się warunki atmosferyczne. Umowy z wykonawcami opierają się na rezultacie – liczy się efekt w postaci czystej i bezpiecznej nawierzchni, niezależnie od czasu potrzebnego na jego osiągnięcie.
- Choć jesień jeszcze trwa, my jesteśmy w pełnej gotowości do realizacji umowy na zimowe utrzymanie dróg – mówi Magdalena Adamkiewicz, członek zarządu firmy PreZero, odpowiedzialnej za realizację usług. - W razie potrzeby na ulice Gdańska wyjedzie 56 pojazdów, w tym 8 z osprzętem do solanki. Działamy z czterech baz logistycznych, a nasze magazyny są już pełne certyfikowanej soli drogowej. Kluczowe są działania prewencyjne – całodobowo monitorujemy warunki pogodowe, a patrole w terenie sprawdzają śliskość nawierzchni. Nic jednak nie zadziała bez wykwalifikowanej kadry – to dzięki niej możemy skutecznie reagować na każde zimowe wyzwanie.
Zróżnicowane warunki i elastyczne działania
Gdańsk to miasto o zróżnicowanym ukształtowaniu terenu – inne warunki panują na dolnym tarasie, a inne na górnym. Dlatego prace zimowe wymagają elastycznego planowania i reagowania.
– Zima w Gdańsku to nie tylko śnieg – to także lokalna specyfika pogodowa, która wymaga elastycznego zarządzania sprzętem i zasobami – zaznacza Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Warunki na górnym tarasie miasta często różnią się od tych na dolnym, dlatego gotowość sprzętu dostosowujemy do prognoz. Kluczowe jest szybkie reagowanie – sprzęt rozstawiamy w różnych punktach miasta, by uniknąć paraliżu komunikacyjnego. Szczególną uwagę zwracamy na podjazdy, gdzie zatrzymanie pojazdów może sparaliżować ruch. Działamy dynamicznie, ale też z uwzględnieniem czynnika ludzkiego – doświadczenie zespołu minimalizuje ryzyko błędów.
Kompleksowe utrzymanie zimowe
Zimowe utrzymanie obejmuje nie tylko jezdnie, lecz także chodniki, przystanki komunikacji miejskiej, parkingi, kładki i schody terenowe oraz trasy rowerowe. W przypadku intensywnych opadów śniegu lub gołoledzi służby pracują w trybie ciągłym – odśnieżanie i posypywanie odbywa się cyklicznie, aż do przywrócenia pełnej przejezdności.
Za utrzymanie zimowe odpowiadają nie tylko służby miejskie. Właściciele i zarządcy nieruchomości mają obowiązek zadbać o właściwy stan chodników i dróg wewnętrznych. Obowiązek ten wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zaniedbania można zgłaszać do Straży Miejskiej lub poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu.








