Działania administracyjne [PODSUMOWANIE 2020 ROKU]

Tysiące wydanych decyzji, uzgodnień, zezwoleń oraz opinii. Codzienna praca Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni to, oprócz realizacji zadań w przestrzeni miejskiej, także szereg różnego typu działań administracyjnych.
W 2020 roku duża część spraw rozpatrywana była w GZDiZ online
W 2020 roku duża część spraw rozpatrywana była w GZDiZ online
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Zajęcia pasa drogowego

Wśród rozpatrywanych w ciągu roku przez GZDiZ spraw administracyjnych duża liczba dotyczy wniosków o zajęcie pasa drogowego. Są one składane przez podmioty prowadzące różnego rodzaju prace budowlane w pasie drogowym – od robót drogowych, poprzez prace wodociągowe, energetyczne, czy ciepłownicze, aż po ustawianie rusztowań czy wygradzanie placów budowy.

W 2020 roku GZDiZ wydał 1412 takich decyzji, wśród których najwięcej dotyczyło właśnie robót wodno-kanalizacyjnych (247), gazowych (210) oraz energetycznych (198). Wśród zezwoleń na zajęcie pasa drogowego znajdują się również takie, które dotyczą prowadzenia robót związanych z usuwaniem różnego typu awarii. Takich zezwoleń w 2020 roku wydano 171. W ubiegłym roku łączna liczba zezwoleń na zajęcie pasa drogowego była podobna i wyniosła 1542.

Kolejną grupę spraw rozpatrywanych w 2020 roku stanowią decyzje na umieszczenie w pasie drogowym urządzeń lub obiektów budowlanych, czyli np. przyłączy elektroenergetycznych czy szaf lub skrzynek instalacyjnych. Tego typu decyzji wydanych zostało w 2020 roku 877. Ponadto wydaliśmy także 615 identyfikatorów zezwalających na wjazd pojazdów ciężarowych na ulice objęte zakazem ruchu takich pojazdów (w 2019 roku wydanych zostało 918 identyfikatorów). Wydawane są one dla pojazdów, np. obsługujących place budowy. Ponad 100 spraw dotyczyła także umów użyczenia i dzierżaw dróg publicznych i wewnętrznych, umów na ochronę drogi, a także przekazania pasa drogowego. Łącznie w 2020 procedowanych było ok. 3500 spraw związanych z pasem drogowym.

Karty opłat zryczałtowanych i abonamentów

Wśród spraw, z którymi mieszkańcy Gdańska najczęściej zgłaszają się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, znajdują się te, dotyczące kwestii postoju pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Są to wnioski o wydanie kart opłaty zryczałtowanej zarówno dla mieszkańców, jak i osób prowadzących w SPP/ŚSPP działalność gospodarczą. Ponadto do GZDiZ zgłaszają się mieszkańcy chcący wykupić abonament uprawniający do parkowania w SPP lub ŚSPP. Spora część wniosków dotyczy także identyfikatorów IGM, które umożliwiają wjazd do Strefy Ograniczonego Dostępu na terenie Głównego Miasta. W 2020 roku wydaliśmy w sumie 6895 różnego rodzaju kart i identyfikatorów.

Ewidencja dróg

Ważną dziedziną w szeregu zadań realizowanych przez GZDiZ jest prowadzenie ewidencji dróg znajdujących się na terenie miasta Gdańska. W tej materii w ciągu roku wydaliśmy ok. 300 zaświadczeń o dostępie do drogi publicznej, przygotowaliśmy warunki techniczne do ok. 200 projektów drogowych inwestycji, a także wydaliśmy ok. 100 opinii potrzebnych do dzierżawy gruntów gminy miasta Gdańska.

Korespondencja

Ze względu na pandemię koronawirusa i wynikające z niej obostrzenia w bezpośredniej obsłudze mieszkańców, duża liczba spraw załatwiana była w formie elektronicznej lub korespondencyjnej. W ciągu całego roku zarejestrowaliśmy w elektronicznym systemie obiegu dokumentów ok. 60 tys. różnego rodzaju wniosków i pism. Do mieszkańców wysłaliśmy 33 316 przesyłek pocztowych, w tym 28 613 listów poleconych. To liczba aż o 11 tys. wyższa niż w roku ubiegłym.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP