Do końca roku przebudujemy sieć trakcyjną pod wiaduktem na al. Hallera [AKTUALIZACJA 02.12]

2 listopada rozpoczną się prace związane z przebudową sieci trakcyjnej pod wiaduktem na al. Hallera. Dzięki niej ewentualne skutki uszkodzenia sieci będą mniej odczuwalne dla pasażerów, gdyż ruch tramwajowy na głównych szlakach będzie mógł być kontynuowany. Według harmonogramu roboty potrwają do końca grudnia.
Prace związane z przebudową trakcji pod wiaduktem na al. Hallera potrwają do końca 2020 roku
Prace związane z przebudową trakcji pod wiaduktem na al. Hallera potrwają do końca 2020 roku
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

AKTUALIZACJA - 02.12.2020

W związku z prowadzoną przebudową sieci trakcyjnej pod wiaduktem na al. Hallera w terminie od soboty 5 grudnia od godz. 0:00 do poniedziałku 7 grudnia do godz. 4:00 rano odcinek al. Hallera między ul. Kliniczną a Operą Bałtycką będzie wyłączony z ruchu tramwajowego. W związku z tym w sobotę oraz niedzielę (5 i 6 grudnia) tramwaje linii 2, 3, 5, 8 oraz 12 pojadą zmienionymi trasami. Szczegółowe trasy poszczególnych linii obowiązujące podczas weekendu dostępne są na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


26.10.2020

Zrywanie trakcji tramwajowej pod wiaduktem kolejowym na al. Hallera przez nieprzepisowo przejeżdżające tamtędy pojazdy ciężarowe to problem, któremu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni stara się zaradzić od kilku lat. Wprowadzony w 2016 roku zakaz ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony, czy instalacja tablic zmiennej treści (ostatnia pojawiła się wrejonie wiaduktu w kwietniu tego roku) okazały się niewystarczające wobec lekceważących przepisy i zdrowy rozsądek kierowców. 

Rozwiązaniem, które ma w znaczący sposób zmniejszyć problemy w ruchu tramwajowym związane z zerwaniem sieci trakcyjnej będzie jej przebudowa, zapowiadana latem 2019 roku. Wówczas władze miasta Gdańska przeznaczyły na ten cel dodatkowe środki finansowe. W ślad za deklaracjami jeszcze w ubiegłym roku sporządzona została dokumentacja projektowa, a w listopadzie i grudniu 2020 roku wykonane zostaną roboty budowlane.  

Głównym założeniem przebudowy jest mont na sieci trakcyjnej od strony ul. Klinicznej dodatkowych izolatorów sekcyjnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, wprzypadku uszkodzenia sieci trakcyjnej pod wiaduktem, ruch tramwajowy na głównych ciągach komunikacyjnych, czyli na al. Zwycięstwa i ul. Klinicznej będzie mógł odbywać się bez zakłóceń. Ponadto wymienione zostaną elementy konstrukcyjne sieci trakcyjnej, m.in. przewody jezdne, zawieszenia poprzeczne oraz izolatory. To one były najczęściej uszkadzane przez przejeżdżające pod wiaduktem ciężarówki. Z kolei dzięki montażowi dodatkowego słupa przy wiadukcie od strony ul. Piramowicza oraz wymianie osprzętu sieciowego, cała sieć trakcyjna w rejonie wiaduktu zostanie maksymalnie podniesiona. Poskutkuje to zwiększeniem skrajni dla przejeżdżających pojazdów i zmniejszeniem ryzyka jej uszkodzenia.  

Prace, które będą odbywać się na al. Hallera, zostały podzielone na etapy. Pierwszy etap, który rozpocznie się w 2 listopada dotyczyć będzie wykonania fundamentów pod słupy trakcyjne oraz montażu nowych zawieszeń poprzecznych. Wkolejnych etapach realizowane będą prace związane z montażem słupów, lin nośnych oraz przewodów jezdnych wraz z osprzętem sieciowym 

Zgodnie z zapisami umowy wykonawca będzie miał obowiązek prowadzenia robót przy zachowaniu ruchu tramwajowego. Oznacza to, że prace będą odbywać się nocami w godzinach 0:00 – 4:00. W szczególnych przypadkach po uzgodnieniu zZarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku prace mogą być wykonywane w innych godzinach, np. w dni wolne od pracy. Nie przewiduje się natomiast całkowitego zamknięcia remontowanego odcinka. Według harmonogramu zakończenie prac przewidywane jest na koniec grudnia 2020 roku.  


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP