Oszczędność czasu to nie jedyna korzyść z używania portalu. Mieszkaniec nie musi już drukować wymaganych dokumentów, czy tworzyć ich kopii. Wystarczy załączyć ich wersje elektroniczne – zdjęcia lub skany, co jest rozwiązaniem wygodniejszym, a przy tym ekologicznym. Poza tym za pośrednictwem portalu można w szybki i bezpieczny sposób dokonać opłaty za kartę.
Wykorzystanie portalu do złożenia wniosku jest szybszą drogą do uzyskania karty opłaty zryczałtowanej nawet niż wysłanie e-maila. Wysłanie listu elektronicznego wiąże się z koniecznością ręcznego wprowadzenia danych do bazy. Natomiast wnioski składane poprzez portal trafiają bezpośrednio do systemu informatycznego. Wówczas pracownicy GZDiZ mogą szybciej zweryfikować jego kompletność i ważność załączonych dokumentów. Skraca to czas na wydanie decyzji o przyznaniu karty do niezbędnego minimum. W zależności od pory wysłania zgłoszenia, wnioski jesteśmy w stanie rozpatrzyć w ciągu jednego dnia. Zachęcamy jednak do tego, by chcąc zachować ciągłość posiadania karty, nie odkładać przesłania zgłoszenia do ostatniego dnia jej ważności, a zrobić to z wyprzedzeniem.
Jak złożyć wniosek o kartę opłaty zryczałtowanej w portalu abonamenty.gzdiz.gda.pl?
Karta opłaty zryczałtowanej mieszkańca upoważnia jej posiadacza do zaparkowania samochodu na wyznaczonych miejscach postojowych w danym sektorze Strefy Płatnego Parkowania lub Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania bez konieczności wnoszenia jednorazowych opłat za postój. Innymi słowy, wykupienie karty oznacza, że nie trzeba płacić za parkowanie w parkometrze czy aplikacji mobilnej bez względu na długość postoju.
O taką kartę ubiegać się może mieszkaniec, który jest zameldowany w lokalu znajdującym się w SPP lub ŚSPP. Karta przysługuje również mieszkańcowi, który co prawda nie posiada zameldowania, ale jest właścicielem takiego lokalu.
Za pośrednictwem portalu abonamenty.gzdiz.gda.pl wszystkie formalności można załatwić online, z dowolnego miejsca. Co należy zrobić, aby złożyć wniosek?
- Zrejestrować się w portalu podając niezbędne dane kontaktowe lub zalogować się do istniejącego już konta.
- Wybrać sektor, w którym chcemy uzyskać kartę opłaty zryczałtowanej.
- Wybrać okres ważności karty – minimalnie okres jednego miesiąca, maksymalnie jednego roku.
- Podać numer rejestracyjny i markę pojazdu.
- Załączyć zdjęcia lub skany wymaganych dokumentów – dowodu rejestracyjnego pojazdu, potwierdzonej notarialnie umowy w przypadku najmu lub leasingu samochodu, zaświadczenia o zameldowaniu lub wydruku z księgi wieczystej.
W formularzu należy wskazać sposób odbioru karty w formie naklejki na przednią szybę pojazdu (osobiście lub pocztą). Można również wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień smsowych lub mailowych o kończącym się terminie ważności karty.
Po przesłaniu wniosku mieszkaniec może sprawdzić status jego rozpatrywania. W przypadku pozytywnej weryfikacji na wskazany adres mailowy wysłany zostanie link do płatności w serwisie Blue Media. Dopiero wówczas należy zapłacić za kartę. Każda karta ma swój unikalny identyfikator płatności, dlatego w przypadku ubiegania się o większą liczbę kart (np. za dwa lub więcej pojazdów), za każdą należy zapłacić oddzielnie.
Jeśli wniosek zostanie odrzucony, bądź wymaga uzupełnienia, mieszkaniec również otrzyma stosowną informację z uzasadnieniem.
W identyczny sposób można złożyć wniosek o nową kartę, jeśli upływa termin ważności dotychczasowej, zaznaczając dzień, w którym zacząć ma obowiązywać nowa karta.