Bilbordy w pasach drogowych – tylko w wybranych lokalizacjach

Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Tak imponujący wynik przyniosła Uchwała Krajobrazowa Gdańska (UKG), która obowiązuje od przeszło trzech lat. Przyszła pora na jej kolejny etap.
Nośniki reklamowe, które ustawione zostaną w wyniku licytacji, będą musiały być zgodne z zapisami Uchwały Krajobrazowej
Nośniki reklamowe, które ustawione zostaną w wyniku licytacji, będą musiały być zgodne z zapisami Uchwały Krajobrazowej
fot. GZDiZ

Uchwała Krajobrazowa Gdańska (UKG) nie zakazuje bilbordów, a ściśle określa zasady i warunki ich sytuowania w odpowiedniej skali oraz odległości od siebie. Efektem tych reguł jest dziś uporządkowana niemal w 100% przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95% nośników, które były niezgodnie z UKG.

Uprzątnięta z nośników przestrzeń pozwala na wprowadzenie procedur sytuowania niewielkiej liczby bilbordów. Odbędzie się licytacja.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził analizę, aby umożliwić przedsiębiorcom zlokalizowanie w sposób zgodny z UKG nośników w pasach drogowych. W jej wyniku wyznaczono możliwe lokalizacje wzdłuż wybranych ulic. To uczęszczane miejsca w ciągu głównych arterii komunikacyjnych miasta, m.in. ul. Marynarki Polskiej, Słowackiego czy Trasy Sucharskiego.

W związku z ograniczoną, niewielką liczbą nośników, jakie będą mogły pojawić się przy drogach, zdecydowano o wystawieniu na licytację pozwoleń na ich umieszczenie. Możliwość takiego postępowania wprowadziła tzw. Ustawa Krajobrazowa z 2015 r. -  Gdańsk jest pierwszym miastem, które zdecydowało się skorzystać z tych procedur.

Nośniki reklamowe, które ustawione zostaną w wyniku licytacji, będą musiały być zgodne z zapisami UKG, czyli posiadać odpowiednie dla danej lokalizacji wymiary. Poza tym nie mogą zakłócać ruchu drogowego i wpływać negatywnie na jego bezpieczeństwo. Także kompozycja reklam musi być uporządkowana, poprzez jednolita wysokość i szpalerowe ustawienie.

Licytowane będą 64 nośniki w 14 pakietach. Umowy cywilno-prawne ze zwycięzcami licytacji podpisane zostaną na 10 lat.

Pozafinansowa, dodatkowa korzyść w postaci nasadzenia dorodnych drzew oraz ich utrzymanie przez 3 lata.

Zwycięzcy licytacji będą mieli obowiązek posadzenia w pasach drogowych drzew o określonych parametrach, których korona osadzona będzie na wysokości 3,5 m, obwód pnia 16-18 cm, a wielkość bryły korzeniowej wynosić będzie minimum 65 cm.

Na każdy wylicytowany nośnik reklamy przypadać będzie od jednego do czterech dorodnych drzew, w zależności od wielkości oraz liczby stron ekspozycyjnych bilbordu. Zakładamy, że w efekcie licytacji posadzonych zostanie 200 drzew.

Co więcej, oprócz posadzenia drzew przedsiębiorcy będą musieli zająć się ich pielęgnacją tj. nawadnianiem, odchwaszczaniem, nawożeniem i uzupełnianiem ściółki przez okres 3 lat.


Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP