Bezpieczeństwo i organizacja ruchu [PODSUMOWANIE 2021 ROKU]

700 przygotowanych i zaopiniowanych projektów docelowej i blisko 1700 projektów tymczasowej organizacji ruchu. Do tego wydanych ponad 1800 identyfikatorów na wjazd do Strefy Ograniczonego Dostępu i przejazd samochodów ciężarowych i 170 zezwoleń na przejazd przez miasto pojazdów ponadgabarytowych. To niewielki wycinek pracy, jaką w 2021 roku wykonaliśmy w obszarze bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego.
Organizacja ruchu uwzględnia przede wszystkim bezpieczeństwo w poruszaniu się pieszych, rowerzystów i kierowców
Organizacja ruchu uwzględnia przede wszystkim bezpieczeństwo w poruszaniu się pieszych, rowerzystów i kierowców
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Postawienie nowego znaku drogowego, przeniesienie o kilkanaście metrów już istniejącego znaku. Wyznaczenie i wymalowanie nowego przejścia dla pieszych. Wydłużenie o kilka sekund zielonego światła na skrzyżowaniu. Wykonanie takich czynności wydaje się być proste, nieskomplikowane i nie wymagające dużego wysiłku. Racja – wydaje się. Ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo podjęcie każdej takiej decyzji to duża odpowiedzialność. Ustawienie znaku w złym miejscu może skutkować tym, że kierowca nie dostrzeże go w porę. Zmiana programu sygnalizacji świetlnej upłynni ruch na jednym skrzyżowaniu, ale może zakorkować dwa poprzedzające.

Projekty stałej i tymczasowej organizacji ruchu

Dlatego zanim przy ulicy pojawi się znak drogowy, a sygnalizatory świetlne otrzymają nowe programy, konieczne jest opracowanie i zaopiniowanie projektu zmiany w organizacji ruchu. Musi on uwzględnić przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich jego uczestników – kierowców, pieszych, rowerzystów, czy pojazdów komunikacji miejskiej. Tym zajmują się pracujący w GZDiZ inżynierowie ruchu. Wspólnie z Zespołem ds. zarządzania ruchem Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego, a także radnymi dzielnicowymi i mieszkańcami spotykają się podczas posiedzeń Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego oraz Komisji ds. tymczasowych organizacji ruchu drogowego. W 2021 roku pierwsza z komisji odbyła 41 posiedzeń, zaś druga obradowała 45 razy. Łącznie obie komisje zaopiniowały 2400 projektów organizacji ruchu. Dotyczyły one wspomnianych już zmian w oznakowaniu, czy sygnalizacji świetlnej, ale także montażu urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (progi zwalniające, słupki), czy przebudowy kolizyjnych skrzyżowań i wykonania wyniesionych przejść dla pieszych.

Buspas na Smoluchowskiego, przejście na Miszewskiego, antyzatoka na Kochanowskiego

Wśród zrealizowanych projektów warto wspomnieć o zmianie organizacji ruchu na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa. Wytyczony tam został 270-metrowy buspas, którym „pod prąd” jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także taksówki, motocykle i pojazdy uprzywilejowane. Dzięki tej zmianie, o którą wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, autobusy mogą minąć zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Marii Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie z ul. Dębinki. Skraca to pasażerom czas przejazdu do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego i umożliwia też łatwiejszy dojazd do szpitala karetkom pogotowia.

Kolejna godna uwagi zmiana, która wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa to powiększenie azylu dla pieszych i zawężenie jezdni na skrzyżowaniu ulic Miszewskiego i Uphagena do jednego pasa w każdym kierunku. Dzięki tej zmianie piesi, przechodząc przez jezdnię w miejscu o dużym natężeniu ruchu pokonują teraz już nie 4, a tylko 2 pasy. Zmniejszyło się tym samym ryzyko potrącenia pieszego i wyeliminowano możliwość wyprzedzania na przejściu dla pieszych.

Nie sposób nie wspomnieć również o rozpoczętym w 2021 roku projekcie uspokojenia ruchu na ul. Kochanowskiego (prace drogowe ukończone zostaną w pierwszych miesiącach 2022 roku). Powstaje tam pierwsza w Gdańsku antyzatoka autobusowa. To miejsce do zatrzymywania się pojazdów komunikacji miejskiej, które wyznaczone będzie przez poszerzenie powierzchni dla pieszych. Oba pasy ruchu zostaną zawężone w taki sposób, że na środku jezdni w miejscu przystanku powstanie jeden pas. Obowiązywać będzie na nim ruch dwukierunkowy. Tym samym wymusi to na kierowcach jazdę z niższą prędkością z uwagi na możliwość nadjechania innego pojazdu z naprzeciwka. A jak wskazały analizy ruchu kierowcy przekraczający dopuszczalną prędkość byli na ul. Kochanowskiego niestety na porządku dziennym.

Przejazd pojazdów ponadgabarytowych

Innym z ważnych zagadnień, którymi zajmuje się Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ jest organizowanie przejazdu przez Gdańsk pojazdów ponadgabarytowych, poprzez wydawanie zezwoleń na przejazd konkretnymi trasami. W 2021 roku wydaliśmy takich zezwoleń 170, dodatkowo wydając 300 opinii dotyczących takich przejazdów na potrzeby zezwoleń wydawanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto wydaliśmy 1835 identyfikatorów. W zdecydowanej większości były to identyfikatory na przejazd przez wybrane ulice Gdańska pojazdów ciężarowych, a także uprawniające do wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście.

Jedną z ważniejszych zmian w organizacji ruchu w 2021 roku było utworzenie buspasa na ul. Smoluchowskiego
Jedną z ważniejszych zmian w organizacji ruchu w 2021 roku było utworzenie buspasa na ul. Smoluchowskiego
fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Gdańskie Centrum Kontaktu
Parkingi w Gdańsku
Civitas- PATK4SUMP