
Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Ćwiczenia miały na celu sprawdzenie skuteczności systemów bezpieczeństwa tunelu oraz doskonalenie współpracy służb w sytuacjach zagrożenia. W symulowanych scenariuszach odtworzono m.in. kolizję dwóch samochodów osobowych, pożar pojazdu oraz ewakuację ponad dziesięciu osób poszkodowanych z wnętrza tunelu.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
– Wspólnie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni regularnie organizujemy ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze w tunelu pod Martwą Wisłą. Dla nas, jako Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej, to zawsze cenna lekcja. Nasi strażacy przypominają sobie, jak działa tunel i jego zabezpieczenia, a także ćwiczą w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych – mówi bryg. Jacek Jakóbczyk, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej PSP w Gdańsku i kierownik ćwiczeń.
Co dwa lata w tunelu symulowany jest wypadek bądź pożar albo zdarzenie związane z wyciekiem substancji chemicznych. W latach ubiegłych scenariusz zakładał również m.in. zderzenie autobusu z samochodem osobowym. Wszystko po to, by jeśli dojdzie do sytuacji naprawdę niebezpiecznej, służby były w pełni przygotowane i działały profesjonalnie.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
– Tym razem odtworzyliśmy wypadek dwóch samochodów osobowych z dużą liczbą poszkodowanych w licznie ponad 10 osób. Ćwiczyliśmy wspólnie z ratownikami medycznymi działania gaśnicze, ewakuację i udzielanie pomocy rannym – dodaje Jakóbczyk.
Zdarza się, że takie ćwiczenia pokazują też aspekty techniczne do usprawnienia – jak np. konieczność szybszego wyłączenia systemu nagłośnienia po przyjeździe strażaków, by poprawić komunikację z poszkodowanymi i między służbami.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Symulacja wypadków, ewakuacja rannych i test systemów bezpieczeństwa
W trakcie ćwiczeń testowano działanie kluczowych systemów bezpieczeństwa – wentylacji, oddymiania, łączności radiowej i oświetlenia awaryjnego. Do udziału w ćwiczeniach w charakterze obserwatorów zaproszeni zostali: Joanna Pińska, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Wiktor Trybuski - dyrektor Gdańskiego Pogotowia Ratunkowego oraz insp. Sylwester Mieszczak, Komendant Miejski Policji w Gdańsku.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Na zdj. m.in. Joanna Pińska, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Regularne szkolenia i obowiązek prawny
Ćwiczenia w tunelu pod Martwą Wisłą odbywają się co dwa lata, zgodnie z wymogami ustawy o drogach publicznych i samorządzie gminnym oraz rozporządzeniami ministra spraw wewnętrznych i administracji i ministra infrastruktury. To już dziesiąte ćwiczenia w niespełna dziesięcioletniej historii obiektu.
Natomiast prace serwisowe w tunelu realizowane są co kwartał, aby utrzymać najwyższy poziom bezpieczeństwa użytkowników i sprawność techniczną instalacji.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Historia ćwiczeń w tunelu pod Martwą Wisłą
Od czasu otwarcia tunelu w 2016 roku odbyło się dziewięć wcześniejszych ćwiczeń i szkoleń, w tym jedno jeszcze przed jego uruchomieniem. Scenariusze obejmowały m.in. pożary pojazdów, ewakuację pasażerów autokaru oraz symulacje kolizji z udziałem osób rannych.
Wśród najważniejszych akcji można wymienić:
- ćwiczenia przed otwarciem tunelu (kwiecień 2016),
- szkolenia straży pożarnej z zakresu systemu sygnalizacji pożaru (sierpień i październik 2016),
- ćwiczenia ewakuacyjne z autokaru (czerwiec 2017),
- symulację pożaru pojazdu (październik 2019 i 2021),
- ćwiczenia operatorów i straży pożarnej w 2023 roku.
Z każdych działań wyciągane są wnioski i rekomendacje, które pozwalają udoskonalać procedury reagowania oraz lepiej przygotowywać służby do realnych zagrożeń.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Tunel pod Martwą Wisłą – kluczowy element Trasy Słowackiego
Tunel pod Martwą Wisłą został oddany do użytku w 2016 roku jako część Trasy Słowackiego. Ma 1377,5 metra długości, a jego dwie równoległe nitki posiadają po dwa pasy ruchu. Obiekt jest wyposażony w systemy monitoringu, wentylacji, oddymiania i ewakuacji, które zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Codziennie korzysta z niego około 30 tysięcy pojazdów, co przyczynia się do zmniejszenia natężenia ruchu w centrum Gdańska o grubo ponad 20 procent.

Ćwiczenia służb w tunelu pod Martwą Wisłą. Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Regularne ćwiczenia i kontrole techniczne w tunelu pod Martwą Wisłą to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów, ale przede wszystkim element dbałości o bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg. Dzięki zaangażowaniu i współpracy wszystkich służb oraz operatorów obiektu Gdańsk utrzymuje wysoki standard zarządzania jednym z najnowocześniejszych tuneli w Polsce.
