Postępowanie przetargowe na dzierżawę nieruchomości zabudowanych wiatami

Dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ogłasza postępowanie przetargowe dotyczące wyłonienia podmiotów, z którymi zostaną zawarte umowy dzierżawy na czas oznaczony na części nieruchomości gruntowych stanowiących pasy drogowe dróg publicznych zabudowane wiatami przystankowymi, będących w trwałym zarządzie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

I. Przedmiot postępowania

Przedmiotem postępowania są nieruchomości gruntowe stanowiące pasy drogowe dróg publicznych zabudowane wiatami przystankowymi, będące w trwałym zarządzie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

II. Warunki postępowania

1. Miejsce, termin i sposób składania ofert

Pisemne oferty należy składać na formularzu ofertowym, stanowiącym Załącznik nr 3 do niniejszego Zarządzenia, w okresie od momentu podania do publicznej wiadomości informacji o zamiarze zawarcia umowy o umieszczenie tablic reklamowych na nieruchomościach gruntowych stanowiących pasy drogowe dróg publicznych, będących w trwałym zarządzie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni do dnia 28.09.2021 do godz. 15.00, w zapieczętowanych kopertach z napisem „Dzierżawa nieruchomości gruntowych zabudowanych wiatami” należy przesyłać (pocztą tradycyjną, kurierem) na adres Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, ul. Partyzantów 36, 80-254 Gdańsk lub dostarczyć osobiście do Biura Obsługi Klienta Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. Partyzantów 36, Gdańsk (decyduje data i godzina wpływu oferty do siedziby GZDiZ).

2. Miejsce i termin otwarcia ofert

Otwarcie ofert nastąpi w dniu 29.09.2021 r., o godz. 900 w siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, ul. Wyspiańskiego 9, Gdańsk, wejście boczne od strony akademików, sala nr 19.

3. Wadium

Warunkiem udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest wniesienie wadium w wysokości:

Dla pakietu A - 30.000,00 zł

Dla pakietu B  - 15 000,00 zł

Dla pakietu C – 7 000,00 zł.

Wpłaty wadium należy dokonać na rachunek bankowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni  w BANKU PEKAO S.A. nr 13 1240 1268 1111 0010 3860 2860 – z dopiskiem „Dzierżawa nieruchomości gruntowych zabudowanych wiatami”  – najpóźniej w terminie do dnia 28.09.2021r. do godz. 9:30.

Za dzień dokonania wpłaty uznaje się dzień wpływu środków na konto GZDIZ.

Na dowodzie wpłaty wadium lub bankowym potwierdzeniu przelewu musi figurować ten sam podmiot, z którym będzie zawierana umowa dzierżawy. Ponadto na dowodzie wpłaty wadium lub bankowym potwierdzeniu przelewu należy wskazać oznaczenie przedmiotu przetargu, którego dotyczy wpłacone wadium.

Zamawiający wymaga, aby do oferty dołączony był dowód wniesienia wadium.

Wadium wpłacone przez Uczestnika postępowania, z którym zostanie zawarta umowa dzierżawy, pozostaje do dyspozycji Wydzierżawiającego jako zaliczka na poczet czynszu. 

Po zakończeniu postępowania, Wadium wpłacone przez Uczestnika, z którym nie została zawarta umowa dzierżawy, podlega zwrotowi w terminie 3 dni roboczych od daty złożenia wniosku o zwrot.

4. Co powinna zawierać oferta?

1. Wypełniony formularz oferty wraz z aktualnym odpisem z właściwego Rejestru Przedsiębiorców (KRS, CEiDG), wystawionym nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.

2. Dopuszcza się złożenie w jednej kopercie wyłącznie jednego formularza ofertowego.

3. Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski.

4. Oferent może złożyć tylko jedną ofertę na dany pakiet.

5. Komisja odrzuca oferty, które:

a. nie spełniają warunków zawartych w niniejszym zarządzeniu;

b. zostały złożone po wyznaczonym terminie lub wiele ofert zostało złożonych w jednej kopercie lub oferta została złożona w niezamkniętej kopercie;

c. nie zawierają: imienia, nazwiska, adresu Oferenta albo nazwy lub firmy oraz siedziby, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny podmiot;

d. nie zawierają wymaganych oświadczeń oraz dokumentów;

e. są nieczytelne lub zawierają nieautoryzowane przeróbki;

f. są niepodpisane;

g. zawierają nieprawdziwe dane dotyczące oferenta;

h. oferują stawkę świadczenia pieniężnego niższą od stawki minimalnej

i. zawierają inne, niż wymienione wyżej, braki formalne.

5. Postanowienia dodatkowe dotyczące organizacji i przeprowadzenia przetargu

1. Oferowana wysokość dziennej stawki świadczenia pieniężnego nie może być niższa od stawki minimalnej (34,61 zł/m2) wskazanej w Zarządzeniu nr 271/20 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 03.03.2020r.

2. Dyrektorowi Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przysługuje prawo odstąpienia od przeprowadzenia przedmiotowego przetargu w całości lub w części, w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych wcześniej okoliczności natury faktycznej lub prawnej, uzasadniających taką decyzję.

3. Pytania w sprawie przedmiotowego przetargu można kierować na adres Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni lub za pomocą poczty elektronicznej na adres: gzdiz@gdansk.gda.pl i gzdiz-pu@gdansk.gda.pl. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni udzieli odpowiedzi na pytanie związane z przedmiotem przetargu pod warunkiem, że wpłynie ono nie później niż 7 dni kalendarzowe przed upływem terminu składania ofert. Odpowiedzi na pytania zostaną umieszczone na stronie internetowej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

4. Czynności związane z przeprowadzeniem przetargu, przygotowaniem protokołu z posiedzenia z propozycją wyboru najkorzystniejszych ofert i przedstawieniem jej Dyrektorowi Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wykonuje Komisja.

5. Postępowanie przetargowe unieważnia się, gdy:

    • nie wpłynęła żadna oferta;
    • odrzucono wszystkie oferty;
    • w razie zaistnienia okoliczności ważnych z punktu widzenia interesu Gminy Miasta Gdańska lub innych okoliczności, nieznanych przed ogłoszeniem przedmiotowego przetargu powodujących, iż jego przeprowadzenie nie leży w interesie Gminy Miasta Gdańska.

6. Informację o unieważnieniu przetargu zamieszcza się na stronie internetowej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

6. Wybór oferty

1. W przypadku wpływu więcej niż jednej oferty dotyczącej danego pakietu, w dniu i w miejscu otwarcia ofert o godz. 1100 przeprowadzony zostanie przetarg ustny (licytacja) z udziałem Uczestników – wszystkich Oferentów, którzy złożyli niepodlegającą odrzuceniu ofertę na dany pakiet.

2. W sytuacji wpływu jednej niepodlegającej odrzuceniu oferty dotyczącej danego pakietu, umowa o umieszczenie tablic reklamowych na nieruchomościach gruntowych w pasie drogowym dróg publicznych, będących w trwałym zarządzie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zostaje podpisana z Uczestnikiem, który jako jedyny złożył ofertę na dany pakiet.

3. Licytacja zostanie przeprowadzona zgodnie z Regulaminem licytacji, stanowiącym Załącznik nr 2 do niniejszego Zarządzenia.

Do pobrania:

Pytania i odpowiedzi:

Jaka będzie kolejność licytacji przestawionych pakietów A,B, C ?

Decyzję o kolejności licytacji poszczególnych pakietów podejmie komisja przetargowa powołana przez Dyrektora GZDiZ.

Mamy następujące pytania do listy lokalizacji  pakietu C Załącznik Nr 1 :

  • Czy Miasto zakłada redukcje ilości wiat, które obecnie Clear Channel wydzierżawia ? Czy wiaty w poniższej tabelce (obecnie wydzierżawiane przez CCP) znajdują w pakiecie numer C ? CCP nie było w stanie znaleźć poniższych wiat .
tabela

Wydzierżawione zostaną tylko te wiaty, które wymienione są wykazie nieruchomości gruntowych w Załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 38/2021 Dyrektora GZDiZ.

  • Czy Miasto zakłada utrzymanie obecnej liczby paneli reklamowych na wiatach, które obecnie dzierżawi Clear Channel ( pozycja od 1-29) ? Wszędzie wpisana jest jedna gablota a obecnie w niektórych wiatach gablot jest więcej .
  • Czy liczba gablot reklamowych na wiatach, o które pakiet został powiększony, (pozycje od 30) może ulec zwiększeniu w uzasadnionych komercyjnie i technicznie przypadkach ?

Przedmiotem dzierżawy jest wiata z jednym panelem reklamowym.

Załącznik nr 2 pkt 5 podpkt 1 – użyte jest sformułowanie dzienna stawka, wg. zarządzenia 271/20 przywołanego w tym punkcie stawka jest opisana jako miesięczna. Prośba o doprecyzowanie

Oferowana wysokość dziennej stawki świadczenia pieniężnego nie może być niższa od stawki minimalnej (34,61 zł/m2 ) wskazanej w Zarządzeniu nr 271/20 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 03.03.2020r

Zgodnie z Zarządzeniem nr 271/20 Prezydenta Miasta Gdańska minimalna stawka wynosi 34,61 zł/m2 miesięcznie.

Załącznik nr 5 paragraf 13  Czy należy go rozumieć, iż w przypadku wygranej pakietu dzierżawca dokonuje samodzielnie wyboru  rodzaj zabezpieczenia Kaucja zabezpieczająca lub Gwarancje bankowa/ubezpieczeniowa ?

Zgodnie z umową do wyboru jest jedna z form zabezpieczenia kaucja zabezpieczająca lub gwarancja bankowa/ubezpieczeniowa.

Ad § 4 ust. 2

Zgodnie z przedmiotowym zapisem, wydanie Przedmiotu dzierżawy nastąpi w stanie zgodnym z Umową, kompletnym i bez uszkodzeń na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Czy jeżeli w chwili dokonywania odbioru zostaną zauważone uszkodzenia to zostaną one usunięte przez Wydzierżawiającego? 

Ewentualne uszkodzenia zostaną wpisane do protokołu i zostaną usunięte przez Wydzierżawiającego.

Ad § 4 ust. 4

Z zapisu wynika, że Wydzierżawiający powinien sam sobie dostarczyć przewidziane umową zabezpieczenia. Czy jest to pomyłka?

Jest to omyłka pisarska. Punkt powinien brzmieć:

„Wydzierżawiający może odmówić przekazania Przedmiotu dzierżawy w przypadku niedostarczenia przez Dzierżawcę przewidzianych Umową zabezpieczeń wykonania Umowy (kaucji*, gwarancji*, notarialnego oświadczenia o poddaniu się egzekucji).”

Ad § 5 ust. 3 

Zgodnie z przedmiotowym zapisem Dzierżawca zobowiązany jest do dokonywania na swój koszt i ryzyko wszelkich czynności związanych z utrzymywaniem, konserwacją, naprawami, serwisami Przedmiotu dzierżawy jego infrastruktury oraz wszelkich elementów bezpośrednio z nim związanych. Przedmiotem dzierżawy są zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy części nieruchomości zabudowane wiatami przystankowymi. Czy w związku z powyższym Dzierżawca ma odpowiadać za nawierzchnię, kostkę brukową pod wiatą, jej ubytki czy też inne podłoże jakie tam się znajduje jak również za ewentualne znaki drogowe, śmietniki etc. jeżeli są na tej nawierzchni ustawione?    

Po stronie Dzierżawcy jest dbanie o nawierzchnię pod względem technicznym, ewentualne uzupełnienie braków w nawierzchni. Podczas przekazywania nieruchomości gruntowej zabudowanej wiatą istnieje możliwość opisania stanu istniejącego na dzień przekazania jak też dołączenia do protokołu dokumentacji zdjęciowej.

Oczyszczanie nawierzchni przystanków jest po stronie GZDiZ. Kosze na śmieci nie powinny znajdować na dzierżawionej powierzchni.  Za utrzymanie znaków drogowych również odpowiada GZDiZ.

Ad § 12 ust. 8  

Zgodnie z przedmiotowym zapisem, w przypadku zmiany wysokości stawek czynszu dzierżawnego za dzierżawę pasa drogowego dróg publicznych przez zarządzenie Prezydenta Miasta Gdańska, wysokość czynszu dzierżawnego ulegnie zmianie bez potrzeby zmiany Umowy. Dzierżawca nie jest w stanie przewidzieć czy, kiedy i o ile przedmiotowa opłata wzrośnie w trakcie obowiązywania Umowy. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wydzierżawiający jako gmina, sam, w granicach dopuszczonych przez prawo, ustala wysokość czynszu dzierżawnego za dzierżawę pasa drogowego i równocześnie występuję w umowie cywilnoprawnej jak przedsiębiorca. W takiej sytuacji Wydzierżawiający wykorzystuje swoją pozycję dominującą zarówno jako podmiot ustalający wysokość czynszu dzierżawnego za dzierżawę pasa drogowego jak również jedyny dysponent wiat przystankowych narzucając Dzierżawcy uciążliwe warunki umowy. Czy biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że przedmiotowy zapis jest nieważny i nie ma zastosowania do Stron Umowy?

Wskazany zapis jest obowiązujący i jest zabezpieczający w przypadku umów długoterminowych na dzierżawę nieruchomości gruntowych stanowiących części pasa drogowego dróg publicznych, ponieważ zgodnie z Ustawą o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. art. 22 pkt 2d.

„Wartość świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przysługujących zarządowi dróg w sytuacji, o której mowa wust.2c, nie może być niższa niż wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego, która miałaby zastosowanie w przypadku danej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego umieszczanych na podstawie decyzji, o której mowa w art.40 ust. 1.”

Ad § 16 ust. 1 pkt 9

W przedmiotowym punkcie jest odesłanie do § 6 ust. 4 tymczasem przedmiotowy paragraf ma jedynie dwa ustępy?  

Jest to omyłka pisarska. Treść § 16 ust. 1 pkt 9 powinna brzmieć:

„braku przedstawienia Wydzierżawiającemu dokumentów, o których mowa w § 7 ust. 4 Umowy lub braku dopełnienia wymaganych prawem formalności związanych z ulepszeniami i nakładami na przedmiot dzierżawy –w wysokości 1 200 złotych brutto za każdy taki przypadek.”