Wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alei Macieja Płażyńskiego
Iluminacja wiaduktu w ciągu Alei Macieja Płażyńskiego powstała w 2012 roku.Wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alei Macieja Płażyńskiego
Obiekt znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiego stadionu wybudowanego na EURO 2012 i obok tunelu pod Martwą Wisłą. Wiadukt jest ważnym elementem przebiegającej przez Gdańsk Trasy Słowackiego. Twórcą projektu jest gdański konstruktor mostowy inż. Krzysztof Topolewicz, wywodzący się ze znanego biura projektowego Transprojekt.
Obiekt został wybudowany w 2012 r. przez firmę Budimex, która otrzymała nagrodę za Mostowe Dzieło Roku 2012. Związek Mostowców RP nagrodził wiadukt w kategorii „Obiekt o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych dobrze wpisujący się w otoczenie”. Nagrodę wręczyli: Janusz Szelka, przewodniczący Związku Mostowców RP i Janusz Żbik – podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Wiadukt o całkowitej długości 262 m, składa się z czterech przęseł o rozpiętościach 40 + 120 + 56 + 44m. Konstrukcję nośną przęseł stanowi dwukomorowa skrzynka żelbetowa z obustronnymi wspornikami, wspartymi stalowymi zastrzałami.
Elementem wyróżniającym obiekt jest jego najdłuższe przęsło wykonstruowane w formie przeplatających się dwóch rur stalowych o średnicy 150cm. Ten swoiście ukształtowany splot sprawił, że do wiaduktu przylgnęło miano „Warkocza”.
Oprac. Jacek Kamiński/GZDiZ