Wiadukt Brama Oliwska

Iluminacja wiaduktu Brama Oliwska powstała w 2012 roku.

Wiadukt Brama Oliwska

Wiadukt kolejowy przy Bramie Oliwskiej łączący ul. Jana z Kolna z al. Zwycięstwa został wybudowany w 1907 roku. Już na etapie opracowywania dokumentacji technicznej otrzymał miano „Olivaer Tor Brücke”, dziedzicząc nazwę po istniejących tu wcześniej mostów przerzuconych nad fosą, prowadzących do Bramy Oliwskiej, najpierw drogowego a od 1867r. także kolejowego. Obecny wiadukt powstał w rejonie Szańca Wdowiego stanowiącego element zespołu umocnień fortyfikacyjnych Bramy Oliwskiej. Pozostałości szańca zostały wykorzystane do budowy schodów prowadzących na wiadukt od str. ul. Jana z Kolna i stanowią one obecnie jedyny zachowany relikt kompleksu fortyfikacyjnego Bramy Oliwskiej.

W 1968 roku z powodu elektryfikacji linii kolejowej przęsła wiaduktu zostały podniesione o ok. 20 cm. W czerwcu 1979 z inicjatywy Grzegorza Borosa, architekta wnętrz, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku w ramach instalacji artystycznej "Odkrycie Mostu", grupa studentów pomalowała go na żółto, stąd też potocznie wiadukt Brama Oliwska bywa określany jako "żółty wiadukt". "Pokolorowanie" wiaduktu było, wedle pomysłu artysty, wyrazem sprzeciwu przeciwko szarzyźnie dominującej w PRL-owskiej rzeczywistości. Trzeba tu dodać, że wtedy wszystkie  mosty traktowane były jako obiekty strategiczne pod względem  komunikacyjnym i uchwałą Prezydium Miejskiej Rady Narodowej malowane były na maskujący je kolor popielaty.

O przesłaniu instalacji informowała mosiężna tablica pamiątkowa w języku polskim, rosyjskim i angielskim. W latach osiemdziesiątych została skradziona. Powróciła w grudniu 2012r, w trakcie przebudowy wiaduktu, tyle że w wersji polsko – angielskojęzycznej. Na dojściach do wiaduktu zainstalowano wtedy także pamiątkowe tablice wykonane z beżowego piaskowca, informujące o nazwie obiektu i dacie jego budowy.

Konstrukcja nośna wiaduktu składa się z dwóch stalowych łuków kratowych ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszono jezdnię. Elementy konstrukcyjne wiaduktu wyprodukowano we Friedenshütte z Nowego Bytomia (obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej).

W ostatnich latach wiadukt przechodził liczne remonty, jednak obecnie nie pełni już funkcji transportowej dla pojazdów i służy tylko pieszym. Jego rolę przejęła wybudowana obok nowoczesna konstrukcja łącząca al. Zwycięstwa z ul. ks. Popiełuszki.

Źródło: Jacek Kamiński - GZDiZ, gedanopedia.pl